MEMORYDEKEN | Het is raar maar het is echt mijn vader

Memorydeken 'Patrick' met overhemden en stropdas

'Ik ken mijn vader niet anders dan met een overhemd en stropdas. Zowel thuis als tijdens werk. Hij was ook echt zuinig op zijn kleding. Wilde er onberispelijk uitzien. Mijn vraag is of je een memorydeken kan maken met overhemden en zijn favoriete stropdassen.'

De deken is voor mijn moeder, maar zelf wil ik hem ook af en toe lenen.Dit is niet de eerste herinneringsdeken die ik in opdracht maak. Inmiddels zijn er al ruim vijftig onder mijn naaimachine doorgerold. Met allerlei soorten kledingstukken. Truien, t-shirts, spijkerbroeken, lingerie en kolberts. Maar stropdassen heb ik niet eerder gezien. 

Jammer eigenlijk, want de zijdezachte en glanzende stoffen zijn prachtig om in een memorydeken te verwerken. Het geeft een rijke uitstraling. Voelt heerlijk zacht en vaak zijn de printje ook echt mooi!

De stof van de stropdas is heel kwetsbaar.

Het is geen enorm kledingstuk waar je veel 'lapjes' uit knipt. Daarom is voorzichtigheid geboden. Eerst wordt de stropdas voorzicht uit elkaar gehaald. Gestreken met een lauwe strijkbout en vervolgens voorzichtig verknipt. Vlak voordat de deken in elkaar gezet wordt. Waarom? 

Zo heb je het minste kans op rafelen. Bovendien is de stof ook kwetsbaar voor spelden. De gaatjes zou je immers kunnen blijven zien.

Deze deken is weer een plaatje geworden waarbij een balans is gevonden met de shirts en de dassen. Moeder en dochter waren heel blij. 'Het is raar maar het is echt mijn vader'. Zoveel details. Van kragen manchetten, boordjes en nog steeds herkenbaar... de stropdassen. Vooral door het verwerken van de 'puntjes' met voering in de deken.


En zelf een memorydeken maken kan ook!




In 6 lessen leert Handwerkjuffie je welke kleding je het beste kan gebruiken, over compositie en kleuren. Je leert hoe je netjes de lapjes en lagen aan elkaar kan naaien met een unieke herinneringsdeken als resultaat. Om een leven lang te koesteren! Ook als je niet zo'n talent bent achter de naaimachine!


De 6 Masterclass digitale naailessen:

• Les 1. Kleding & kleur

• Les 2. Lapjes knippen

• Les 3. Van lapjes tot lappendeken

• Les 4. Laag voor laag aan elkaar

• Les 5. Doorstikken

• Les 6. Rand en hoeken maken

Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: