HAAKPATROON | Warme wintershawl met een Noors randje

Haakpatroon 

'Nordic Nora Shawl'


Handwerken is ontspannend. Het maakt je hoofd leeg, zorgt voor rust. Het is fijn om iets te maken met je handen. En als dat dan lukt wordt je er blij en gelukkig van. Dat heb je weer mooi gemaakt! Ontwerpen, iets nieuws bedenken, is een heel ander verhaal.

Om te kunnen creëren heb je innerlijke rust nodig.

Rust in huis. En rust in je hoofd. Zo kan ik bijvoorbeeld slecht 'creëren' als ik weet dat de boodschappen en de was nog gedaan moeten worden. Of een kozijn schilderen. Verhuisdozen uitpakken. 

Onlangs zette ik de doos met projecten van vorig jaar op mijn werkkamer. Allerlei verschillende projecten, verschillende steken en allemaal weer anders van kleur. Toch zijn er maar weinig afgemaakt. Logisch ook, want de afgelopen maanden heb ik verschillende verhuizingen achter de rug, tientallen verhuisdozen in- en uitgepakt én ook nog een huis gerenoveerd. 

Nu het bouwstof is neergedwarreld en het huis weer op een huis begint te lijken, komt de rust weer terug. Mijn hoofd zit niet meer vol met zaken die geregeld moeten worden. Er komt weer ruimte. Ruimte om mijn haaknaalden weer tevoorschijn te halen. Ruimte om te kijken met welk garen en kleuren ik aan de slag wil. Ruimte om iets nieuws te bedenken.


Wel 5 keer ben ik opnieuw begonnen.

Ik wilde wel, maar het lukte nog niet. Soms had ik toch nog teveel afleiding. Haakte ik een recht patroon, terwijl ik dit keer toch echt een omslagdoek wilde ontwerpen. Bleek de steek niet geschikt voor het garen. Of de haaknaald niet geschikt voor de steek. Dus toch weer uithalen en opnieuw.

Bij de vijfde poging zat ik er weer helemaal 'in'. In alles voelde ik dat dit de juiste steek was voor de de omslagdoek. De steek, waarin de grijs-witte Noorse sokkenwol ook fantastisch tot zijn recht zou komen. Sokkenwol? Ja, waarom niet. Het is een heerlijk zacht en fijn garen. Niet alleen om herensokken van te breien, maar dus ook om een mooie omslagdoek van te haken.

Een omslagdoek in grijs; om rust mee te vinden en je veilig mee te voelen.

Een basisstuk in je kast, zodat je hem veel kan gebruiken. Lekker op de bank als je je wilt opwarmen. Op de fiets naar je werk. Of om even om te slaan als je naar buiten gaat. 

Grijs wordt vaak als 'saai' beschouwd. Of niet te uitbundig. Veilig. Grijs is een mengeling van zwart en wit. Nog het een, nog het ander. Een 'kleur' waar je je ontspannen en comfortabel bij voelt. Misschien was dat onbewust de reden waarom ik voor de basis in deze kleur koos. Samen met twee accentkleuren; rood en wit.

Een kleurencombinatie met een vleugje Scandinavië er in verwerkt.

Witte randen geven de shawl kleur. Alsof er opengewerkt bandjes tussen de grijze vlakken zijn gemaakt. Hier en daar met een rood 'koord' doorweven. Het reliëf bij de brede band geeft een prachtig effect.

En dan de geblokte boord. In twee kleuren, stevig en aan beide kanten gelijk. Afgemaakt met decoratieve kwastjes, zoals je ze veel in Scandinavië tegenkomt (op een muts, aan wanten, kussenhoezen en ga zo maar door).

In deze shawl zijn 3 kleuren en wel 5 verschillende patronen verwerkt. 

En de individuele patronen zijn ook toe te passen zijn op jouw andere haakprojecten.


Digitaal haakpatroon 'Nordic Nora Shawl' 


Inmiddels is de 'Nordic Nora Shawl' af. Het haakt namelijk heerlijk weg en is te leuk om niet te delen. De omslagdoek is basic, zachte en comfortabel. En vooral Scandinavisch!

In het haakpatroon zal een duidelijke beschrijving komen van het haakpatroon, uitleg van de verschillende en gebruikte steken, veel stap-voor-stap foto's en diverse haakschema's. En.... een link naar diverse instructievideo's. Een haakpatroon wat zowel voor de beginnende als gevorderde haakster geschikt is.

Je kan het haakpatroon bestellen in de webshop. 


En het garen? Ik gebruikte Noorse sokkenwol Markoma (Scheepjes) voor de omslagdoek.
7 bollen grijs/wit (6849), 2 bollen roomwit (6861) en 1 bol rood (6858). 

Bestel het complete garenpakket bij Patroonstoffen.nl (exclusief patroon).



Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: