HAAKPATROON | Babydeken Bente

'Babydeken Bente... voor baby of op de bank'


Onlangs kwam mijn moeder even koffie drinken. Ik was net de laatste rand van de 'Nordic Nora Shawl' aan het haken. Een heerlijke omslagdoek… zacht, comfortabel, subtiel en basic. 


Mijn moeder haakt ook. Vooral samen met dames op leeftijd tijdens hun wekelijkse haakochtend in het buurtcentrum. De dames haken vooral voor het goede doel. En nu staan al een paar weken babydekens 'op het menu'.


'Wat een leuke steek. Zou ook mooi zijn voor een babydeken. Wat denk jij?'


'Ja, waarom niet. Probeer het gewoon eens.' 


Dus ging mijn moeder met het patroon van de shawl en een tas vol garen naar huis. De dagen daarna kwam ze regelmatig weer langs om haar werk te laten zien. Zo enthousiast en leuk vond ze hem om te maken en nog geen week later kwam ze terug met deze deken. 


Een 'lowbudget' deken...Gehaakt van 6 bollen Royal, Zeeman. 6 Euro! En ik vind hem super geworden!


Te mooi om niet te delen.


Ze was ontzettend trots op het resultaat. En terecht. Dus deelde ik een foto van de deken op social media. Hetzelfde patroon, maar dan als deken. Simpel, toch?


De gebruikte reliëfsteken, de sierranden en de blokjesboord zijn gelijk aan de steken in de shawl. Echter wordt de omslagdoek in een driehoek punt gehaakt, en de deken in een rechte vorm. Ten onrechte ging ik er van uit dat jij dat ook makkelijk kon 'vertalen'. Maar zo simpel blijkt het soms niet.


Steeds vaker kreeg ik de vraag of ik het kon uitwerken naar een patroon. 


En goed nieuws... na wat aanpassingen en nieuwe foto's is het digitale haakpatroon klaar! Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Ook als je geen baby hebt, is het een leuk patroon om te maken. De deken is namelijk eenvoudig aan te passen - en beschreven - aan de afmeting die je wel graag wilt zien. 


Waarom maak je er bijvoorbeeld geen fijne woondeken van?

Digitaal haakpatroon 'Babydeken Bente'



In het haakpatroon vind je een duidelijke beschrijving van het haakpatroon, uitleg van de verschillende en gebruikte steken, veel stap-voor-stap foto's en diverse haakschema's. Het is geschikt voor de beginnende en gevorderde haakster.


Het Nederlandse digitale haakpatroon staat nu in mijn webshop. 


Bestel, download en meteen aan de slag! En het garen? Deze deken is gehaakt met 6 bollen Royal (Zeeman); 3 bollen mint, 2 bollen wit en 1 bol lichtgrijs. Een ander garen kan natuurlijk ook!

JA! Dit patroon wil ik haken! > > 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


DIGITAAL HAAKPATROON
‘Nordic Nora Shawl’


‘Nordic Nora’ is een heerlijke omslagdoek geworden… zacht, comfortabel, subtiel en basic. Een winterse warme shawl met een Noors randje. En vooral Scandinavisch!

Het is echt een fijn patroon om te haken. Of je nu een beginnende haakster bent of een echte pro. 

Het is afwisselend en je leert wel 5 soorten steken te haken, van een reliëf steek tot bijzondere randen.

Patroon Nordic Nora Shawl > 



Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: