HAAKPATROON | 50x GRATIS granny square haken

- Granny square | haakpatroon 23 -

50x GRATIS Granny Square haakpatronen

Misschien herken je het wel. Avonden heb je heerlijk zitten haken aan een project en opeens is het af. Je hebt genoeg ideeën wat je hierna op de naald zet. Maar met welke begin je? Welk garen ga je hiervoor gebruiken? En weer in de kleuren waar je het liefst mee haakt of deze keer toch in andere kleuren dan je gewend bent. Je bent aan het dwalen, terwijl je het liefst weerzit te haken.

Tussen twee grote haakwerken door haak ik graag vierkantjes.

Vierkantjes haken zijn leuk. Het is klein en te overzien. Gewoon zomaar... om iets uit te proberen en toch bezig te zijn. Of om er een heel nieuw project van te maken. Bijvoorbeeld een etui, kussen, deken, shawl of zelfs een vest. Het leuke is ook dat je er niets voor hoeft te kopen. Met wat restjes wol kan je al snel iets leuks maken. 'Vierkant'? Het kan overigens ook rond zijn. Rechthoekig of een driehoek. 

Granny squares zijn oorspronkelijk bedacht om je restjes mee op te maken. 

'Granny' (=oma) haakte en breide sokken en truien voor de hele familie. En van het garen wat overbleef haakte ze een sprei voor de koude winterdagen. Geen verspilling van garen en nuttig! Nu worden de granny squares vaak gehaakt in de kleuren passend bij het interieur. Ook niet gek, maar dan nog kan je je restjes gebruiken en eventueel een nieuwe bol toevoegen in je favoriete kleur.

Sinds ik haak, heb ik als veel inspiratie opgedaan en verschillende vierkantjes gehaakt. Hetzelfde patroon in andere kleuren. Maar ook veel verschillende patronen. En garen. Want of je nu pure wol of katoen gebruikt, het effect is iedere keer weer anders. Er is zoveel mogelijk.

Ieder lapje is een kunstwerk op zich. Ieder lapje is weer anders.

Ik word er echt blij van. En terwijl ik zo'n vierkantje haak, ben ik in gedachten met het volgende project bezig. Denk ik rustig na over wat ik nu eerst wil haken. En in welke kleurencombinatie. Heb ik dat helder? Dan start ik vol enthousiasme met het nieuwe, grote project. 



Ik heb voor jou 50 GRATIS patronen van granny squares verzameld. 50 verschillende patronen, van eenvoudig tot meer uitdagend. Laat je gewoon inspireren. Gebruik een patroon wat je aanspreekt voor je eigen project. Of haak net als ik iedere dag een verschillende omdat het zo leuk is om te doen.
 
Maar eerlijk is eerlijk. Niet iedereen wordt hier blij van. In workshops zijn dit reacties die ik regelmatig hoor:

'Als ik met zoveel kleuren haak en dan al die draadjes moet afhechten, zakt de moed mij al in de schoenen. Het blijft bij mij jaren onafgewerkt liggen.'

'Ik vind het zoveel gedoe om dan al die lapjes aan elkaar te maken. Hoe doe jij dat?'

Hecht meteen de draadjes af. Als je granny gehaakt is, is het ook echt af!

Granny square zijn ontzettend leuk om te haken. Maar als je niet goed weet hoe je op een eenvoudige en snelle manier de draadjes kan verwerken, wordt het minder leuk. 


Via de link en ik laat je zien hoe je eenvoudig na direct iedere kleurenwissel de draadjes afhecht. Of op verschillende manieren de vierkantjes aan elkaar kan maken. 


Enthousiast geworden? Duik je wolmand in, kies je garen en leg je haaknaald vast klaar. Klik op de link hieronder en je vindt 50 gratis granny square haakpatronen. Wat houd je nog tegen?



TIP: DIGITAAL HAAKPATROON KUSSEN KVADRAT’

Nog meer granny's haken? In de webshop van Handwerkjuffie vind je haakpatronen met bijzondere vierkantjes en zeshoeken (hexagons). 
‘Kussen ‘Kvadrat’ is bijzonder door eenvoud. Gemaakt van ogenschijnlijk eenvoudige granny squares. Maar niets is minder waar!

De granny’s worden met meerdere kleuren in een toer gehaakt. En zo ontstaat een geweldig effect, waarbij de patronen in elkaar over lijken te gaan. De typische Zweedse hoekkwastjes maken het kussen tot een plaatje!' 
PATROON KVADRAT > >


Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 


Wat ik doe:
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag


En verder: