Patroon PONCHO MET KOL


Het was een enerverende week die vooral in het teken van mijn zoon stond. Zo deed hij aan het begin wederom theorie examen voor zijn rijbewijs. En jawel... hij is geslaagd! Op naar het praktijkexamen.

En eind van de week ging hij dan eindelijk op internationale stage... naar Zuid-Afrika! Er gingen 5 jaar dromen en 2 jaar voorbereiding aan vooraf en opeens was het dan zover. Zo trots en blij voor mijn mannetje, maar het loslaten valt nog niet mee. Hij gaat 'maar' 2 weken, maar zolang zijn we nog nooit van elkaar gescheiden geweest. Best lastig als echte moederkloek...


Afgelopen week heb ik gewerkt aan mijn poncho met kol. Niet alleen leuk om te dragen om je kleding op te fleuren, maar door de kol nog meer functioneel. Normaal ben ik overigens niet van de kollen. Ze kriebelen, zitten vaak te strak, maar deze heb ik wat ruimer gemaakt en draagt prima.

- Wachten bij het theorie examen... haakwerkje mee - 

Het idee kwam van een afbeelding wat ik had gevonden, vermoedelijk uit Simply Crochet. Maar ik heb hem zonder patroon gehaakt en wijkt wel iets af. Gehaakt met allemaal restjes wol die ik nog had liggen. Ik wilde hem eerst in hele vrolijke kleuren haken, maar koos uiteindelijk voor deze wintertinten. Ik haakte hem met haaknaald 4 en begon zo...


De kol


De kol wordt als een rechte lap gehaakt met stokjes. Zet een ketting van 40 losse (CH) op. De helft van deze lengte wordt de hoogte van de kol. Pas deze eventueel naar wens aan, door het aantal losse te minderen of meerderen.

Toer 1: Haak 3 losse (CH). Deze vervangt het 1e stokje (DC). Haak in iedere losse (CH) 1 stokje (DC) tot het eind van de ketting (40 DC). 

Toer 2 tot eind: Haak heen en weer met enkel stokjes. Begin iedere toer met 3 losse (CH). Steek daarbij de haaknaald telkens in de achterste lus van het stokje (BDC) uit de vorige toer. Hierdoor ontstaat het ribbeleffect.

Haak tot je een lengte hebt bereikt van ca. 60 cm. Vouw de lap dubbel en pas of de kol zo de goede lengte voor jou heeft. Haak de kol dicht langs eerste en laatste toer stokjes met een halve vaste (HSC) in iedere lus. Hecht de draad af.

Kijk ook naar dit blogbericht voor een betere uitleg.






De poncho

Vouw je kol dubbel met de goede zijde naar buiten. Markeer de naad aan de ene kant en plaats ook aan de andere kant een markeerder, zodat je weet waar de punten van de poncho straks komen. Kies je eerste kleur om de poncho mee te haken. Ik koos uiteindelijk voor 7 bijpassende kleuren.

Toer 1: Haak om de laatste rij stokjes van de kol. Begin in het midden tussen de naad en markeerder. Haak 3 losse (CH). Dit is je 1e stokje (DC). Haak nog 2 stokjes (DC), 1 losse (CH) om hetzelfde stokje van de kol. * Haak vervolgens om ieder stokje van de kol 3 stokjes (DC), 1 losse (CH) tot de markeerder. Haak de punt als volgt: Om 1 stokje van de kol 3 stokjes (DC), 2 losse (CH), 3 stokjes (DC), 1 losse (CH).* Herhaal * tot je de kol helemaal rond bent. Sluit met een halve vaste (HSC) en hecht de draad af.

Toer 2 t/m 27: Kies een volgende kleur en herhaal toer 1. Haak om de opening van 2 losse (CH) uit de vorige toer de punt (zie toer 1).

Tijdens het haken heb ik de poncho verschillende keren gepast en vond hem goed op lengte. Als dat niet zo was, had ik natuurlijk ook nog een aantal rijen kunnen toevoegen of weglaten.




De rand

De rand wilde ik met hetzelfde garen haken als de kol. Maar aangezien ik met restjes wol haakte, was deze helaas op. Ik koos daarom voor een ander garen, maar wel in een identieke kleur. Het effect is die van een gebreide boord, echter wordt deze ook gehaakt.

Toer 1: Haak stokjes (BDC) in de achterste lus van de stokjes en losse uit de vorige toer. Begin met 3 losse (CH). Deze vervangen je 1e stokje (DC). Haak de punt als volgt: Haak in de 1e van de 2 losse (CH) uit de vorige toer 3 stokjes (DC). Haak in de 2e van de 2 losse (CH) uit de vorige toer 3 stokjes (DC). Haak de toer rond tot je weer bij het eerste stokje komt. Sluit strak met een halve vast.

Toer 2: Haak 3 losse (CH). Deze vervangen je eerste stokje (DC). Nu beginnen we te haken aan het boord-effect. Hiervoor haak je telkens om de steel van het stokje, dus niet in de rand bovenop. Je haakt voorom of achterom. Haak 2x een stokje om het stokje uit de vorige toer aan de voorzijde, haak 2x een stokje om het stokje uit de vorige toer aan de achterzijde. Om de 2 middelste stokjes van de punt haak je 2 stokjes (DC). Haak de toer rond tot je weer bij het eerste stokje komt. Sluit strak met een halve vast.

YouTube: tutorial boordsteek haken
Niet breien, maar haken. De boordsteek is lastige steek, daarom heb ik hieronder een filmpje geplaatst waarin ik de steek voordoe.

Toer 3: Haak 3 losse (CH). Deze vervangen je eerste stokje (DC). Haak om de naar voren liggende stokjes 2 stokjes aan de voorzijde. Haak om de naar achteren liggende stokjes 2 stokjes aan de achterzijde. Haak de toer rond tot je weer bij het eerste stokje komt. Sluit strak met een halve vast.

Toer 4 t/m 5: Herhaal toer 3. Hecht de draad af. Je poncho is nu klaar!




Ik heb hem meteen aangetrokken om zoonlief in uit te zwaaien op Schiphol. En met dit heerlijke zachte winterweer is hij ook fijn om te dragen tijdens een boswandeling. Helemaal blij met het resultaat!!


- In het zonnetje... uitzwaaien op het vliegveld... 
Suid afrika, mijn seun kom daar aan! -