Niet breien... maar RIBBELS HAKEN

december 13, 2013

Nu het winterweer weer langzaam zijn intrede doet, komen de sjaals weer allemaal uit de kast. Maar toch miste er nog een gebreide sjaal. Alleen haak ik liever dan dan ik brei. Wat een gedoe met die breipennen onder de arm en dan de steken die er af kunnen vallen. Geef mij maar een haaknaald. 

Maar hoe krijg je nu toch met haken  het effect van een gebreide das? Heel eenvoudig! Je haakt in de lengterichting (in tegenstelling tot een breiwerk). Maak een ketting van losse. Bij een lange das houd je de gewenste lengte hiervan aan. Haak hierop (en de volgende toeren) in iedere steek halve stokjes. Steek de haaknaald in de voorste lus, zodat een ribbeleffect ontstaat. 

Keer aan het eind van de toer je haakwerk. Het ribbeleffect ontstaat niet direct. Je moet eerst een paar toeren gehaakt hebben om het effect te zien. Door de te grote haaknaald (ik koos voor 12.0 terwijl bij de wol die ik gebruikte 5.0 of 6.0 ook voldeed), krijg je een elastischer effect.

Helaas heb ik mijn sjaal gehaakt van 2 halve bollen die ik nog had liggen. Niet voldoende voor een sjaal, maar wel voor een col. Ook lekker warm! Leuk, een geweldig effect en snel klaar!

Deze Youtube film (Dutch) laat ook de uitleg van een gehaakte ribbel zien. Het komt uit dit blogbericht.

You Might Also Like

28 reacties

  1. hoeveel lossen had je gedaan vind hem heel mooi zou er ook graag een maken vind het effect heel leuk
    gr mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je haakt de sjaal in de lengte (in tegenstelling tot breien). Je aantal losse is afhankelijk van de woldikte, haaknaald en hoe lang je je sjaal wilt maken.

      Verwijderen
  2. O wauw! Je sjaal/col is superleuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi en leuk! Een goeie tip. De eerste toer op de lossen lijkt me wel vervelend, maar dan schiet het lekker op! Mooi weekend en groetjes,
    Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zeg, ribbels haken is heerlijk!!! (grappig, die ouderwetse haaknaald, hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk effect en zo fijn dat je even goed uitlegt hoe je dat doet...
    Je col is heel mooi geworden en vast heerlijk warm...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk, ik ben met dezelfde steek bezig met een col-sjaal, alleen lopen de ribbels bij mij overdwars. Ik haak idd ook veel liever dan dat ik brei. Al heb ik de breipennen toch maar weer eens opgepakt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig effect.nga kmsnel eens uitproberen. Dank dat je dit wilde delen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die ziet er heerlijk zacht uit. Heel mooi, de gehaakte ribbels!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Superleuk idee. Zal nog van pas komen
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig!! Heb 'm direct opgeslagen, bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ziet er een mooie en zachte col uit , top van je
    grtjs Emma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er ook mee begonnen maar echt een mooi effect geeft het,en het haakt lekker weg.
      Bedankt voor het mooie patroon.
      Groetjes Marijke

      Verwijderen
  12. Mooie steek hoor ga ik snel eens uitproberen groetjes Dina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er gaaf uit, en makkelijk ook, maar even uitproberen... groetjes Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Isabel there is a translate button top right hand corner.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Are there instructions on how to crochet this? I may just not see them. I would love to crochet this. It is beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Para mi es imposible seguir los pasos, me gustaría que lo pusieran el tutoríal e video, así puede que si lo coja, lo siento soy torpe. Saludos.