BLOKJES haken in patroon

maart 10, 2015

Ken je dat? Je hebt de leukste ideeën in je hoofd, en wilt dat meteen proberen te gaan haken. Zondere het project wat nog op de haaknaald staat af te maken. Zo liggen er al verschillende projecten... bijna af. Een leuke wintersjaal (maar nu het voorjaarszonnetje weer schijnt heeft hij minder prioriteit), een gehaakte tas (maar vind ik de kleur nu wel echt leuk?), een Bohémien vestje voor de zomer (toch met een te kleine haaknaald gehaakt, wellicht iets voor het kleine buurmeisje). Iedere dag aan het haken en toch met weinig resultaat.

Ook dit is zo'n project. Ik wilde deze steek eens proberen. Koos wat voorjaarskleuren uit en ging aan de slag. Het is eigenlijk heel eenvoudig, maar wel met een bijzonder resultaat.

Je zet een ketting van lossen op. De 2e toer haak je met 2 stokjes (DC) en 2 lossen (SC).

Voor de 3e toer wissel je van kleur. Ik koos voor lekker hip oranje. Vervolgens haak je weer 2 stokjes, 2 lossen. De 2 stokjes haak je in de opening van de opzetketting uit toer 1. Niet aan de voor- of achterkant, maar om de bovenste rij heen. Zo krijg je aan beide kanten hetzelfde resultaat.

Voor de 4e toer wissel je weer van kleur. Dit doe je overigens bij iedere nieuwe toer. In dit geval ecru. Vervolgens haak je weer 2 stokjes, 2 lossen. De 2 stokjes haak je in de opening van de opzetketting uit toer 2. In de blauwe bovenkant, om de oranje rij heen.

En zo kan je eindeloos doorhaken tot je de gewenste lengte hebt bereikt. Een mooi patroon ook voor bijvoorbeeld een babydeken of kussenhoes.

En ja... wat ik er nu van ga maken? Het resultaat is mooi, maar ook dit project heeft nog geen eindbestemming gevonden. 

Een fijne, zonnige voorjaarsdag allemaal!
-
Naar aanleiding van dit blogbericht haakte Meiks dit leuke poppendekentje. Prachtige kleurencombinatie!

You Might Also Like

20 reacties

  1. Lindo,parace facil de fazer,vou tentar.Boa semana.Valéria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh what a nice idea. Please enter my link up tomorrow.
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een geweldig leuke steek...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful! Thank you for the pattern!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik dacht ook aan pannenlappen, maar voor kussenhoesjes ook zeker een leuke steek!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooooi!! Dankjewel voor het delen, zou een mooie deken kunnen worden... Die heb ik nog niet, oh, toch wel, ehhh... veel te veel, alhoewel? Je kunt nooit teveel dekens hebben. Toch? :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben blij te lezen dat ik het niet alleen heb: veel gehaakt maar weinig resultaat!
    De kleuren zijn prachtig, ik zou er een etui van maken als ik jou was.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk patroontje, dankjewel voor het laten zien. Ga ik zeker nog een keertje gebruiken! Ja waarvoor weet ik ook nog niet. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk patroon in prachtige kleuren. Weer iets voor op mijn lijstje :-)

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi patroon.Leuk voor pannenlap/kussen of plaid!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een heel mooie steek groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel voor het delen van deze tutorial. Hier kun je echt weer heel veel mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hello, I love your crochet, is beauty, I love this colors, I follow your blog, I have a blog about crochet with free patterns and free crochet diagrams, visit me , hugs from Brazil.
    Visite meu blog - Tita Carré - Crochet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuk en vrolijk voorjaars resultaat!
    Ben benieuwd wat het is geworden ;-)
    (Heel herkenbaar wat je schrijft over al die gestarte projecten die als ufo's in de kast liggen)
    Groetjes 10eke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben nog een beginnende haker maar het is me toch gelukt. Alleen heb ik problemen met het begin en einde van de toer. Als je eindigt met 2 stokjes hoe begin je dan je tweede toer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je eindige met een toer haak je eerst altijd lossen voordat je keert en aan de volgende toer begint. In dit geval haak je met stokjes. Een stokje staat gelijk aan 3 lossen. Deze 3 lossen vervangen het eerste stokje. Een vaste staat voor 1 losse, een half stokje voor 2, een stokje voor 3, een dubbelstokje voor 4 lossen, enz.

      Verwijderen
  16. Hoi Stephanie, dank je wel voor het plaatsen van het leuke en toch simpele steekje. Ik heb er een poppendekentje van gemaakt in vrolijke kleurtjes die geïnspireerd zijn op de folklorische kleurtjes die jij altijd gebruikt. Zie de link hieronder voor het resultaat. Ik heb jou ook nog even kort genoemd in mijn blogpost:). http://bymeiks.com/2015/04/poppendeken/