maandag 13 februari 2017

HAKEN | Patroon BOBBLE border

Bijna 2 jaar geleden werd het stil....
... maar het goede nieuws is dat ik er weer ben! 

Nooit had ik verwacht dat ik alle activiteiten op social media plotseling moest stil leggen. En al helemaal niet dat het zo lang zou duren om weer terug te keren. En echt.. wat heb ik het gemist! 

In de tussentijd heb ik niet stilgezeten. En de komende tijd laat ik jullie wat van mijn kleurrijke haakwerken zien, mijn nieuwe hobbykamer en andere handwerkprojecten... van de afgelopen tijd en nieuwe creaties. Ik heb er weer zin in!

Ik heb een aantal dekens gehaakt. Niet teveel nadenken, herhalen van hetzelfde patroon... avond na avond. Heel meditatief! Alsof ik er nog niet genoeg had. 

Eén van die dekens laat ik je hier zien. 

De deken is van restjes acrylgaren gehaakt, net zolang tot ik hem groot genoeg vond. De kleurencombinatie is geïnspireerd op mijn beddengoed. Hij ligt nu te pronken op mijn bed.

En wat ik zelf zo leuk aan vind, is de rand. Ook leuk om langs een vestje te haken bijvoorbeeld. Hij maakt hem helemaal af. Misschien vind je het ook leuk om te haken, daarom heb ik hieronder een beschijving van de bolletjes rand voor je uitgeschreven... compleet met haakschema.

Het patroon 
van de rode bolletjes rand

Hierboven staat een haakschema in symbolen. Onder deze beschrijving vind je de foto's die bij de stappen horen. Zo moet het je vast lukken om ook deze leuke rand te haken!

Eerst haakte ik de deken om met 2 toeren van vasten in roze. Maar je bent natuurlijk nieuwsgierig naar de beschrijving van de rode rand. Hier volgt de beschrijving. 

(Volg je het haakschema in symbolen, laat dan de onderste rij van lossen weg)

Toer 1: Haak in iedere losse 1 v.
Toer 2: Haak in de 1e v uit de vorige toer1 hst, 1 l. Sla 1 v uit de vorige toer over. 
             Haak in de 3e v uit de vorige toer 1 hst, 1 l. Herhaal tot het eind.
Toer 3: Haak om iedere losse uit de vorige toer 2 v.
Toer 4: Haak 1 v in iedere v uit de vorige toer.

Nu wordt het even opletten. Maar als je het eenmaal weet hoe het gaat is het niet moeilijk. Op de stap-voor-stap foto's begin ik hier met turquoise te haken. Jij kan het ook!

Toer 5: Haak in de 1e v uit de vorige toer 3 l. 
             *Sla een lus om de haaknaald, steek de naald in de 1e v en haal de lus op*. 
             Herhaal * nog 2 keer. Je hebt nu 7 lussen op de naald. 
             Sla de draad om de naald en haal in één keer door alle lussen. Zet vast met 1l. 
             Sla 2 v uit de vorige toer over. Haak 1 hv in de 4e v van de vorige toer. 

             Herhaal tot het eind.

Het patroon 
van de gebruikte haaksteek

Wil je weten welke haaksteek ik gebruikte om de deken te maken? 
Deze leg ik je uit in mij volgende blog

Veel haakplezier en tot snel.

28 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige deken geweldige kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joepie de allerleukste kleurendame uit blogland is terug !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve reactie, Veerle. Heb er weer heel veel zin in!

      Verwijderen
  3. Mooie deken maakte je. Het patroon van de rand ga ik zeker onthouden. En welkom terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Het patroon van de deken komt binnenkort ook online.

      Verwijderen
  4. Wow, knap! Ik hou wel van die warme, felle kleuren!
    Die rand ga ik onthouden :-)
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Binnenkort nog meer kleurige projecten. Tot snel weer

      Verwijderen
  5. Fijn dat je weer terug bent, volg je allang, heerlijk met al die kleuren, ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt, groeten Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik sluit me bij iedereen aan. Heel leuk dat je weer terug bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je weer terug bent! Ik miste je al zo'n tijd, maakte me wel zorgen om je. En je zinnetje dat je je activiteiten op social media moest stilleggen klinkt best verontrustend, maar ik kan het begrijpen als je daar verder niet over uitweidt hoor. In ieder geval weer heerlijk kleurrijk wat je hebt gemaakt, ik ga je weer volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Anja, wat lief dat je aan mij hebt gedacht... Het is zo fijn allemaal bekende namen weer voorbij te zien komen. En weer bezig te zijn met dat wat ik het allerliefste doe. Ik kan er inderdaad niet veel over zeggen, alleen dit... Naast haakdames en andere creabea's wordt er ook meegelezen door mensen die niets met handwerken hebben. Klein pluspuntje: In de rechtbank heb ik er ook volgers bij ;-)

      Verwijderen
  8. Welkom terug! Veel goeds en veel kleurrijke inspiratie voor de komende tijd gewenst. Prachtige deken!
    Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om weer eens iets van je te lezen. Tot gauw. groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je terug bent. Prachtig deken dat ik zeker eens ga maken en dan vooral met die super leuke rand. Bedankt voor patroon en nog een fijne week.

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hééééé, "JIPPIE" je bent er weer!!!
    GEZELLIG!!!! Ik ben er blij mee, nu nog het voorjaar erbij en het kan niet meer stuk!!
    Fijne week en ik kijk uit naar je volgende berichtje!!
    Hartelijke groet, Merian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een vrolijk gekleurd deken! En die boord maakt het helemaal af. Knap!
    Fijn weekend, Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat je er weer bent! Ik was je net gaan volgen en foets was je. 'Even naar Parijs'. Meermaals heb ik nog op je blog gekeken of er toch niet iets stond. Welkom terug en ik verheug me op alles wat komen gaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super dat je er weer bent! Ooit door jouw haakles in een stoffenwinkel in Zwolle leren haken en nog steeds verslaafd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb regelmatig gezocht op internet of je soms andere bloggers of id had...maar hier ben je weer...Welkom terug. Fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Welkom terug.
    Mooie steek en lekker vrolijk is de deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Welkom terug.
    Mooie steek en lekker vrolijk is de deken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig die bolletjes rand die ga ik zeker een keer gebruiken, welke steek heb je gebruikt voor deze deken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi, deze heb ik beschreven in mijn blog van 18 februari 2017...