Molla Mills heeft 'Passie voor Haken'


Het is alweer enkele weken geleden. Drie dagen lang was ik op de KreaDoe in Utrecht te vinden. Drie dagen lang gaf ik workshops op het Haakplein.

En ik kan je vertellen... het was pittig. Leuk, heel leuk zelfs, maar echt... normaal zeg ik altijd dat haken heerlijk is voor de ontspanning. Lekker rustig met je werkje bezig zijn. Even helemaal in gedachten bij het haken en alles van je af laten glijden.... Nou, dat was deze dagen wel even wat anders! 

Maar hoe gezellig was het om heel veel volgers te mogen ontmoeten. Dames te leren haken. Ja echt, er waren zelfs dames die nog nooit gehaakt. En dolenthousiast naar de wolkraam gingen om hun eerste haaknaald aan te schaffen. Daar kan ik zo blij van worden.
En verder ontzettend leuke ontmoetingen gehad. En fijne gesprekken. Met haakliefhebbers zoals jij (of misschien wel met jou). En met collega haaksters (en haker ;-)). Zoals met Molla Mills. 
Ken je Molla nog niet? 

Dan ga ik je wat over haar vertellen. Molla Mills komt uit Finland en maakt echt prachtige haakwerken. Meestal naar Scandinavisch design. Ze heeft een master in kunst en handwerken van de universiteit van Ostrobothnia, Finland. Haar projecten worden wereldwijd tentoongesteld.

Haar eerste ontwerpen kwam ik in maart tegen op de vakbeurs. En ik was meteen verkocht. Haar ontwerpen zijn heel grafisch. Ze onderscheiden zich door stijl, kleur en vorm. Vaak in zwart wit. In ieder geval met niet meer dan drie kleuren. Ik had al wat patronen van haar. Maar onlangs mocht ik haar nieuwe boek ontvangen. Wow... wat een plaatje!

Passie voor haken is een verzameling van zo'n 30 moderne haakprojecten voor in huis. Eigenwijs & trendsettend! Een verfrissend en kleurrijk boek vol haakinspiratie met diverse soorten garens. Met de stap-voor-stap instructies en foto's kan iedereen leren hoe je decoratieve opbergmanden, kussens en vloerkleden kan maken. Maar ook stijlvolle accessoires. 
Ik was benaderd of ik een interview met haar wilde doen. Maar helaas lukte dat niet omdat ik zelf workshops had. Toen de deuren van de beurs gesloten werden en iedereen naar huis ging, gebeurde het toch. Ik ontmoette Molla en we raakten in gesprek.

Over haar boek en mijn Scandinavische haakprojecten. Veel raakvlakken, maar toch ieder in een eigen stijl. Wat een leuk mens. En zo bijzonder om in het Engels over je passie te praten. Ik complimenteerde haar niet alleen met haar boek - ze was inmiddels de tel kwijt in hoeveel talen het is uitgebracht ;-). Ook met de patronen zoals die geweldige bolletjes tas. En de patronen die ik al eerder had gezien op de vakbeurs. 

Milla stond op haar beurt vol bewondering naar mijn tas te kijken, die op tafel lag. Wat een mooi en lief mens. Toch nog gesproken ook al was het een 'informeel' interview geworden.

Ook nieuwsgierig geworden naar het boek Passie voor haken? Je vindt hem hier.