Nieuwe haakpatronen



De collectie 'Scandinavisch Haken' is weer uitgebreid met nieuwe patronen! 

Vaak krijg ik de vraag wat 'Scandinavisch Haken' uniek maakt. Is het heel anders dan 'gewoon' haken? Goede vraag. Ik leg het je uit.

Ik wilde meer een eigen richting kiezen. Niet zomaar gewoon doen. Niet zomaar wat maken zonder plan. Ik wilde meer een eigen stijl creëren. Meer herkenning. Met meer van mij er in. Mijn liefde en passie voor reizen en handwerken combineren. 

En dat bleef niet alleen bij handwerken. Het ging veel verder. Veel meer naar binnen, veel meer zoeken naar mijzelf. Want waar word ik nu echt blij van? Waar wil ik over 1, 2 of 5 jaar staan? Hoe ziet mijn leven er dan uit? Waar krijg ik energie van? Allemaal vragen die veel verder gingen dan een nieuw handwerkpatroon bedenken.

Zo kwam ik er achter dat ik mijn leven op een kruising stond. Dat ik eindelijk kon en durfde te kiezen. Dat het tijd was om mijn hart te volgen. En om te gaan wonen op een plek waar ik mij gelukkiger voel. 

En dat is Scandinavië. Zweden om precies te zijn. De natuur, ruimte, bergen, meren, winter, licht, mensen en omgeving spreken mij enorm aan. En dat was het begin van dit nieuwe concept. 

Scandinavisch Haken is niet een techniek zoals Tunisch of Iers haken. 

Het is een concept. Geïnspireerd op andere handwerktechnieken die veelal in het Hoge Noorden worden gedaan. En dat is meestal breien, weven en borduren. De traditionele patronen die toegepast worden vertaal ik naar haakprojecten. Waarbij ik mij laat inspireren door motieven en structuren. En niet te vergeten... het kleurgebruik. Lichte kleuren zoals je ze ook bijvoorbeeld terug ziet in de natuur en houten huizen.

En zo ontstond het concept 'Scandinavisch Haken'.
Inmiddels heb ik mijn website vernieuwd en aangepast. Meer 'Scandinavië' erin. Meer beleving. En een half jaar geleden hebben de patronen ook een nieuwe lay-out gekregen. Meer passend in de Scandinavische sfeer. Helder en overzichtelijk. Met duidelijke beschrijving van het patroon, de benodigdheden, vaak een haakschema en veel foto's. Je vindt ze in mijn ETSY shop. En... daar zijn deze week weer twee nieuwe haakpatronen aan toegevoegd. Twee patronen met een eland:

Knuffel Eland 'Sven'

Sven is een eland en echte slungel knuffel! En als je er ooit één hebt zien lopen, weet je wat ik bedoel. Die lange benen lijken alle kanten op te gaan. Sven is om vast te houden, mee te slepen, troost bij te zoeken en om van te houden. Niet alleen zijn lieve koppie, maar ook zijn winterse 'Pippi Langkous' trui met warme das maakt hem onweerstaanbaar.

Pannenlappen 'Vixen & Blitzen'

Dubbelzijdig mooi gehaakte pannenlappen met nieuwe gehaakte motieven van een eland. Vernoemd naar de rendieren (okay... geen elanden ;-) van de kerstman. Toepasselijk toch? Want beeld je eens in hoe gezellig het zou zijn om de kerstsfeer in jouw keuken te brengen met deze pannenlappen! Je haakt de pannenlap in één keer, niet twee op elkaar. Dik katoen garen werkt prima. Met deze (vlakke) basis van het ‘Eland’ patroon maak je niet alleen een pannenlap, maar ook bijvoorbeeld een winterse kussenhoes of stijlvolle deken. Bijvoorbeeld in een dikkere wol. Eén techniek, twee motieven.

Door de duidelijke beschrijving met foto's is het project ook voor beginnende haaksters geschikt. 

Haakpatronen in de shop

Je vindt deze en andere patroon in de Etsy shop van Handwerkjuffie of mail naar info@handwerkjuffie.nl. Daar kan je ze bestellen, direct downloaden en aan de haak. Met maximaal 6 pagina's om te printen (dus geen pak papier en nieuwe inktpatronen nodig  ).