Deens hart 'Julehjerte'



Ik heb iets met folklore. Met alles wat een volk in het verleden gecreëerd heeft. Waarbij dingen zijn ontstaan die een betekenis hebben in het alledaags bestaan. Met name op het gebied van textiel, handwerk en schilderkunst. En traditionele kleding.

In Scandinavië dragen nog steeds veel Noren en Zweden met trots hun streekdracht op bijzondere dagen. Per streek verschillend, maar allen kleurrijk en voorzien van veel decoratieve details als borduurwerk, bandjes en prachtige stoffen.

Wat ook bijzonder aan folklore is, is de symboliek van gebruikte motieven. Vaak komen symbolen als vogels, bloemen, bladeren en harten terug. Symmetrisch of a-symmetrisch, helder of gedempt van kleur, gestyleerd of sierlijk. Maar telkens duiken ze weer opnieuw op.

Zo ook het ‘hart’.

Symbool voor liefde, hartstocht, huwelijk, intelligentie, wijsheid en spanning (waar het hart sneller van gaat kloppen). Zelf ben ik dol op harten. Ik hou van de vorm en het geeft mij een fijn gevoel. Ik word er blij van. Herken je dat?

En daarom vond ik dat dit Deense hart ‘Julehjerte’ niet mocht ontbreken tussen mijn patronen. Je hebt het vast wel eens ergens gezien. Toch? Of niet? Dan moet ik je snel vertellen wat hier zo bijzonder aan is.

- Gehaakt hart 'Julehjerte' met 2-kleurige rand -

Gevlochten kersthart

Dit is een typisch Scandinavisch hart. Uit Denemarken. Het bestaat uit 2 delen, oorspronkelijk gevouwen en gesneden van rood en wit papier. 

Het dubbelgevouwen papier is in principe een vierkant met een ronding erboven. En… het rode en witte deel hebben twee tot vijf gelijke stroken. Je legt deze twee dubbelgevouwen delen loodrecht tegen. En vlecht ze in elkaar. Strook voor strook, van de ronding naar de punt. Zo ontstaat het hart… een vierkant met patronen en twee rondingen.

Zeker 150 jaar geleden werden deze Deense harten al gemaakt. Als kerstversiering om in de boom te hangen. Ooit op dezelfde manier gevlochten als de typisch Scandinavische manden van berkenschors.

Om eerlijk te zijn, vind ik het jammer dat dit hart alleen met kerst uit de kast mag komen. Voor mij staat het niet alleen symbol voor een Scandinavische kerst, maar is het ook mooi als symbool voor liefde en 'houden van'. Valentijnsdag. Moederdag. Of gewoon zomaar. Omdat je – net als ik – ook van de vorm van harten houdt.

Natuurlijk kan je wachten tot kerst om dit gehaakte Deense hart te maken. Maar kan je niet zolang wachten en wil je er nu al mee aan de slag, dan vind je het patroon hier

Veel haakplezier!

P.S. Er staan weer een aantal leuke workshops op de agenda. Woon je in de buurt van Nijmegen, Hoogezand, Hoogerheide, Lemmer of Zoetermeer en heb je zin om eens meet e doen? Kijk dan snel even op de website voor data en locaties. Lijkt mij gezellig om je eens te ontmoeten :-)

- Workshop 'In De Oude Werkplaats (Nijmegen), 12 maart 19.00-21.30 uur -