MEMORYDEKEN | Zo blijft zij hem herinneren, ook als ze later groot is.


'We hadden net een dochtertje en het werd tijd voor een nieuw huis. Een heerlijke plek waar ze straks fijn buiten zou kunnen spelen. We verhuisden en woonden er net een paar maanden met plezier, totdat mijn man plotseling overleed. Nu wil ik graag voor mijn dochtertje een troostdeken laten maken. Kan je dat?'


Zo blijft zij hem herinneren, ook als ze later groot is. 

Achter iedere deken die ik maak gaat een verhaal schuil. Ik luister en probeer mij in te denken hoe het geweest moet zijn. Ik zie de kleding. De kleuren. De stijl.



Door de kleding te 'lezen' leer ik de persoon kennen. Probeer ik te voelen wie hij was, waar hij van hield. Dat wil ik in de memorydeken laten terugkomen.


Door de kleding leer ik iemand kennen, ook al is hij er niet meer.




Als een heuse wetenschapper onderzoek ik het kledingstuk op bijzondere kenmerken.

Ik sorteer de truien op kleur. Schat in wat de kleurverhouding wordt en begin te knippen. Vierkante lapjes met details uit de kleding. Een kraag, borstzakje, sluiting, boord en label. Soms een bijzonder detail als stiksel of split.

Daarna kan de naaimachine tevoorschijn komen en naai ik de lapjes aan elkaar. Ik stuur mijn klant een foto van de aan elkaar gestikte lapjes. 'Het lijkt misschien wat hobbelig, maar dat komt door de diverse materialen die gebruikt zijn. Straks, als de deken is doorgestikt, ziet het er mooier en strakker uit.' En

in het echt komt het mooier over dan op de foto.

Het spelden van de verschillende lagen is een secuur werkje. Daarna begint het doorstikken. Hierdoor begint het echt een deken te worden. Krijgt het meer dikte en wordt het een strakker geheel. Vervolgens maakt de rand het helemaal af.

De deken wordt opgehaald en mijn klant is ontroerd bij het zien van de deken. Door herinneringen die weer tot leven komen, maar ook door de tastbare deken. Niet langer hoeft de kleding verstopt te zijn in een doos...

Ze is er heel blij mee. Voor haarzelf en haar dochter...




Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: