BINNENKIJKER | Mijn nieuwe 'stuga'


Een jaar geleden hakten we de knoop door. Getrouwd en nog altijd wonend in twee huizen met ruim honderd kilometer ertussen. Hoogste tijd om alles en iedereen onder één dak samen te brengen.

Mijn droomhuis in Zweden bleek niet haalbaar. 

Althans niet nu. Iets met een thuiswonende dochter en opdrachten van manlief. Toch Nederland, maar niet zomaar een huis ergens.

De wens om vrij te wonen, dicht bij de natuur en bos stond nog bovenaan ons lijstje. En wellicht dichter bij ouders en kinderen. Het liefst een Scandinavisch houten huis. Maar die stonden dan weer niet op de plek die we op de kaart hadden geprikt.

Maanden van zoeken, rondjes rijden, huisjes kijken en bezichtigingen gingen voorbij. Tot in het voorjaar 'ons' huis voorbij kwam. 
Geen romantisch houten huis, niets wat aan Scandinavië deed denken. Behalve de grenen schrootjesplafonds. Geen droomhuis, maar een donkerbruin gedateerd huis.

Wél met een uniek uitzicht over de heide en direct aan het bos.






We kochten het en besloten er ons huis van te maken. Ons Zweedse huis. Bijna een half jaar zijn we dagelijks aan het slopen, verbouwen en inrichten geweest. Een periode waarin ik niet met handwerken bezig was. Wel met verf, behang en schuurmachine.

We creëren zelf wel een 'Zweeds huis'.

Langzaam zagen we het huis veranderen van een donkerbruin seventieshuis naar een bouwval. En van een bouwval naar een fijn, licht huis wat inderdaad wat invloeden heeft uit het Hoge Noorden. Zo werden de seventies schrootjes hergebruikt in houten wanden en lambrizering.





Onze vorige huizen werden verkocht. Net als de inboedel. Twee complete inboedels werden onder de loep genomen. Heel veel ging er weg en dat leek lastig. Aan sommige meubels leek ik gehecht. Had ik veel moeite voor gedaan om het te vinden of op te knappen. Maar ik deed het toch. En hoe meer er weg ging, hoe makkelijker het loslaten werd. 

Het is heerlijk om blanco te beginnen. 




Ik startte met een kleurenpalet en een moodboard. Scandinavisch design gecombineerd met een vleugje nostalgie. Alsof je zo een Zweeds houten huis in komt. Zachte, vergrijsde tinten in combinatie met hout. En vooral hygge.

Vanuit de ruimte die er - in mijn hoofd en huis - ontstond, zocht ik opnieuw bouwmaterialen als vloeren en tegels, meubels, accessoires bij elkaar. Overal. Op internet, Marktplaats, winkels en in de kringloop.  

Bij iedere aankoop vroeg ik mezelf steeds af:

- Past de kleur en materiaal?
- Doet het Scandinavisch aan?
- Voegt dit echt iets toe aan wat er al is?

Door heel kritisch te blijven ontstond er een evenwichtig interieur, waarbij de basis heel rustig is gehouden. En hoewel het nog lang niet klaar is, voelt het wel al steeds meer als een droomhuis.

 
Inmiddels zijn er verhuisdozen met wol uitgepakt. Is er weer ruimte ontstaan om andere dingen te doen dan alleen maar een huis verbouwen. Krijg ik de rust weer om creatief te denken. 

Nieuwe ideeën en nieuwe projecten.

Ik heb weer zin om lekker aan het werk te gaan en nieuwe Scandinavische ontwerpen te maken! Vanuit een nieuw huis en een inspirerende plek. Ook al is het niet vanuit Zweden...


Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: