10 Tips voor meer 'Hygge' in huis




'Wel eens van gehoord? Hygge (Spreek uit als huuge)? Het is een Deens woord wat zoiets betekent als gezelligheid en knusheid. In Denemarken wordt het beschouwd als een van de belangrijkste uitdrukkingen. Het heeft te maken met sfeer, gezelschap, interieur, kleding en ook eten en drinken.'

Hygge is een comfortabele sfeer creëren waarin je je optimaal gelukkig voelt.

Het is dus een breed begrip. Maar 'hygge' wordt vooral thuis - of rondom huis - ervaren.

Onlangs verhuisden we naar een nieuw huis. En zo'n verhuizing of verbouwing biedt nieuwe kansen. Nieuwe kleuren op de muur, andere meubels, een andere sfeer. Wat voor mij voorop stond is meer 'Hygge' in huis. 

Ik wilde er een gezellig huis van maken, waar het fijn is om te zijn. Een huis waar ieder zich kan ontspannen. Een huis waar je je fijn en gelukkig voelt. Waar onze - uitwonende - kinderen graag naartoe willen komen. 

Om 'hygge in huis' te creëren zijn een aantal elementen essentieel. 

In eerste plaats je 'mindset'. Want zonder de juiste gedachten is het lastig om de juiste sfeer te maken. Wél draagt 'hygge' ertoe bij dat je nog meer positieve energie en ontspanning krijgt. Ik heb 10 tips voor jou en deel ze graag met je, zodat ook jij een 'hygge' huis - of thuis - kan maken! 

Breng meer 'Hygge' in huis10 Tips om van je huis een thuis te maken




Tip 1 - Kies alleen dingen waar je echt van houdt


Hoe langer je in een huis woont, hoe meer spullen je verzamelt. Van meubels tot woonaccessoires. Maar ook een teveel aan rommel. 

We verhuisden naar het nieuwe huis vanuit twee woningen. Alles dubbel. Dan is het duidelijk. Eén van de twee moest gewoon weg. Zo groot is  het niet en je kunt nu eenmaal niet alles bewaren. 

Maar er was nog iets. Sommige meubels en accessoires in het oude huis vond ik leuk. Was ik aan gehecht. Maar op de een of andere manier paste het nu niet meer. Niet bij het huis. Niet bij de omgeving. Niet meer in deze tijd. Maar vooral niet meer bij mij. Of ons. 

Bekijk je huiskamer opnieuw alsof je er voor het eerst bent. 

Begin met een selectie te maken. Waar word je blij van en waar wil je eigenlijk al heel lang afstand van doen. Verwijder alles wat je niet meer gelukkig maakt. Of zet het op een andere plek. In een andere opstelling of combinatie. Misschien past die vaas niet meer bij je bank, maar staat hij wel leuk in de slaapkamer. Of wilde je er toch al een tijdje van af.

Door op te ruimen, spullen weg te doen of te vervangen maak je van je huis echt jouw droomhuis. Hoe lastig het ook kan lijken, het geeft echt nieuwe energie waar je blij van wordt!



Tip 2 - Meubels en accessoires met een verhaal


Onlangs kocht ik een nieuwe Zweedse eetkamerstoel. Van de vorm en kleur werd ik helemaal blij. Hij paste perfect in de sfeer die ik voor ons nieuwe inrichting bedacht had. Vol trots en blij met mijn nieuwe aankoop kwam ik thuis. Mijn moeder kwam kort daarna op de koffie en trots liet ik het stoeltje zien.

'Wat moet je met die oude stoel. Hij is wel een beetje beschadigd. Je ziet het blanke hout er doorheen. Ga je hem nog schilderen?' Nee.

Het is juist mooi als je ziet dat iets 'geleefd' heeft.

Niet alles in huis strak en nieuw is. Een meubelstuk of accessoire met een verhaal. Of het nu tweedehands is, uit de kringloopwinkel of van je oma komt. Vintage spullen of niet meer helemaal perfecte elementen maken je interieur levendig. Zolang jij er maar blij van wordt en het past in jouw huis.

Maar pas wel op. Een teveel aan doorleefde elementen kan het interieur rommelig en oudbollig maken. Zo hier en daar een element maakt het minder steriel en meer gezellig. Meer 'hygge'.



Tip 3 - Breng buiten naar binnen


Vanuit onze woonkamer zie ik het bos. Nog meer dan toen we het huis kochten. Ik wilde nog dichter bij de natuur zijn. En omdat we toch aan het verbouwen waren, kwamen er openslaande deuren. Zo stap ik letterlijk vanuit de woonkamer het bos in.

Natuur in huis brengt balans en rust.

Nu woont niet iedereen in of bij het bos. Maar elk stukje natuur wat je kunt vinden, kan je je huis inslepen. Dennenappels, takjes, bladeren, bessen of planten. Pluk bloemen uit de berm. Koop een wilde bloemen boeket in de winkel. 

Of decoreer hier een daar een schapenvacht.



Tip 4 - Spullen van hout


Mijn droom was zo'n Zweeds roodhouten huis. Ook van een blokhut in de Alpen word ik blij. Het heeft iets gezelligs, zo'n houten huis. Of misschien is het wel het hunkeren naar nostalgie.

Houten spullen hebben gewoon iets. De geur, textuur en het natuurlijke.

Helaas is ons huis van steen. Niks hout, behalve de plafonds van schrootjes. Tenminste. Tot voor kort. Inmiddels zijn ze verwijderd en hergebruikt in houten wanden. Zo'n wand leeft meer en geeft meer sfeer dan een glad gestucte wand. 

Het past ook beter bij Scandinavisch wonen.

Maar denk ook aan een kast van hout, krukje of een tafelblad waar je de structuur van de planken voelt. Verbrand hout in de open haard, het licht kraken van een vloer, houten speelgoed en rieten manden. Het is vooral de geur en structuur van natuurlijke materialen. Het voelt fijn en warm.



Tip 5 - Vlammen en vuur


Uren kan ik kijken naar het vlammenspel van een houtvuur. De vlammen die telkens anders lijken, het gloeien van de houtblokken en de warmte die het uitstraalt. Ik hou er van. Of het nu een kampvuur in de natuur is of een haard in huis. En ik ben vast niet uniek hierin.

Een open haard is het kloppend hart van je huis.

Of het nu een open haard of kachel is, het straalt warmte uit. En rust. Het is de plek waar je graag bij wilt zitten. Alleen of samen. Een plek wat heerlijk knus voelt en saamhorigheid versterkt.

Eerder had ik slechts een videoband met een knapperend haardvuur. Het mag duidelijk zijn dat deze kachel daarom ook hoog op mijn wensenlijstje stond!



Tip 6 - Veel kaarsen


Net als een haard zorgen de twinkelende lichtjes en vlammetjes voor sfeer en gezelligheid. Niet één, niet twee, maar veel en overal. Van allerlei verschillende stompe kaarsen tot waxinelichtjes. Of wat dacht je van geurkaarsen. Brand ze iedere dag, ieder jaargetijde.

Het is simpel. Zonder kaarsen, geen hygge.

Kleine lichtjes brengen gezelligheid. Dat geldt ook voor verlichting. Geen felle plafondlampen, maar verlichting verdeeld over de ruimte. Warm geel licht, eventueel dimbaar. 



Tip 7 - Hoge aaibaarheidsfactor


Je houdt er van of niet. Maar ik heb ze in allerlei soorten en maten. Vachtjes. Zoals mijn zelf gevilte Veluws heideschaap vacht (zelf gevilt, dus dit schaap leeft nog :-)). Op de eetkamerbank, tuinbank, over een krukje en op de stoel in mijn werkkamer. En ja, ook op het bankje voor het huis.

Je wilt niet alleen een fijn huis zien, maar ook voelen.

Met je vingers over de houtstructuur van het tafelblad, de voegen van de handgebakken tegels, de structuur van een aardewerken vaas. Een vloerkleed. En ja, ook het aaien van zachte stoffen en de haren van de vachtjes.

Verwen je vingers en gebruik materialen en structuren afwisselend. Het aaien van je kat telt ook :-)

(Leuke kussens en zelf ook haken? > > > HAAKPATROON > > >)



Tip 8 - Veel kussens en warme dekens


Toen mijn zoon nog thuis woonde vroeg hij vaak 'Waar moet ik nou zitten?'. Hij vond dat er teveel kussen op de bank lagen. Hij heeft daar een punt. Ik ben gek op kussens. En dekens. In een handomdraai kan je de sfeer en kleuren in huis aanpassen. En ze zijn vooral ook praktisch. Lekker wegkruipen onder een deken...

Niet eens omdat je het koud hebt, maar vooral voor een knus gevoel.

In de winter onder een warme deken van wol, in de zomer - tijdens een frisse zomeravond - van een natuurlijk materiaal als katoen. Het is knus, voelt veilig en biedt - waar nodig - troost.

Kussens zijn niet alleen ter decoratie. Duik weg in de kussens, maak lekker een 'nestje' en ontspan. Leg je hoofd tegen een kussen bij een avondje 'Netflix'-en. Of bij het lezen van een boek. Kies kleuren en materialen die bij je interieur passen. En kies vooral op comfort.

Zacht en knus. Daar gaat het om. Een mandje met bollen wol naast de bank is ook 'hygge' ;-).



Tip 9 - Een fijn hoekje in huis


Mijn buurvrouw heeft zo haar eigen plekje aan de eettafel. Daar leest zij de krant, drinkt haar koffie en tekent ze. Op 'haar' hoekje van de tafel liggen haar tekenspullen wat schetsboeken. Het is haar hoekje. De plek waar ze het liefste zit.

Maak het jezelf comfortabel en 'claim' een plekje in huis. Jouw plek. 

Zelf heb ik meerdere plekjes, maar mijn schommelstoel in de erker is mijn favoriet. Ik kan er heerlijk naar buiten kijken, waar ik de vogels in het voederhuisje kan zien. Mijn mandje met haakwerk staat naast de bijzettafel. Daar staat meestal mijn beker thee. De kachel en woondekens vlakbij. En - als hij schijnt - heerlijk in de zon. Vooral in de winter een fijne plek.



Tip 10 - Een ontspannende hobby

Wat is er nu fijn om iets te doen - op een heerlijke plek waar je alles kan vergeten - waarbij je je helemaal kan ontspannen. Lees een boek, ga tekenen, pak een puzzel of... haal je haaknaald tevoorschijn en ga handwerken.

Handwerken is helemaal 'hygge'.

Het tikken van de naalden, de zachte bollen wol in een mandje naast je stoel. De aaibaarheid van je garens. Handwerken in een 'hygge'-huis is het prettigst met lekkere warme sokken aan, een comfortabele trui en een fijne sweatbroek. Een warm drankje erbij met versgebakken koek is de kers op de taart!

(Zoek je nog een nieuw patroon om te haken? Bijvoorbeeld een comfortabele shawl, Scandinavische kussens of een woondeken? > > > HAAKPATRONEN > > >)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: