MEMORYDEKEN | Vertrouwen hebben in een dierbare deken

'Vertrouwen dat het meeste dierbare bezit een mooie herinnering wordt'

'Je bent niet de eerste die ik benader. Al eerder ben ik bij iemand geweest die memorydekens maakt. Maar ik voelde de klik niet. En wat zij maakte sprak mij minder aan. Je krijgt maar één kans, weet je. En dan moet het goed voelen. 

Vertrouwen hebben in degene die een deken van de kleding van mijn overleden man gaat maken. Ik vind het reuze spannend, maar bij jou voelt het goed.'

Jasmijn kwam met een grote doos kleding naar mij toe. Een uur had ze in de auto gezeten. Opsturen was voor haar geen optie. Stel je voor dat het kwijt raakt. En ze wilde mij graag ontmoeten voordat ze de opdracht gaf om een deken te maken. 
Ze zei dat ze het heel spannend vond. Nee, niet de ontmoeting met mij. Maar wel om de voor haar zo dierbare kleding uit handen te geven. Het enige tastbare wat ze nog van haar man had. 

Geld was niet degene wat voor haar de doorslag gaf. De afstand ook niet. 

Wel het vertrouwen dat het goed zou komen. En dat er een mooie en blijvende herinnering zou komen.

Eerst maar koffie. En ondertussen vertelde ik haar hoe ik te werk zou gaan. Eerst zorgvuldig de kleding sorteren op kleur, daarna ieder stuk opnieuw bekijken en de bijzondere details uitknippen tot lapjes. Ik kon haar een deken laten zien waar ik op dat moment aan werkte. Niet de eerste, want ik maakte er al bijna vijftig. Masterontwerpster in memorydekens.


'Wow... dat is echt prachtig! Veel meer details dan dat ik op de foto's van je website zag. In het echt ziet het er veel mooier uit.' 

Echt mooi, maar ik voel er geen emotie bij.

En dat laatste begrijp ik heel goed. Een memorydeken is heel persoonlijk. Er is kleding in verwerkt welke alleen jij kent. Als het om kleding van een onbekende gaat, 'voel' je het niet. Wel had ik haar vertrouwen gewonnen en kreeg ik de opdracht.

Ik ging aan de slag en stuurde haar regelmatig foto's van het proces. Een aantal weken was de troostdeken klaar en stuurde ik haar de laatste foto's.
'Het is echt super mooi geworden. Ik kreeg er tranen van. Zoveel is herkenbaar!'

- Jasmijn - 


Ze kwam de deken ophalen en wilde het direct zien. 'Ik vind dit heel emotioneel. Ik herken echt ieder stukje. Zo bijzonder om dit allemaal zo bij elkaar te zien. Het is echt Bart! Echt, helemaal.

Zelf die lelijke korte broek die hij altijd aan had. Ook al was hij versleten, toch vond hij weer zo'n nieuwe met van die lelijke zakken. Maar het hoorde bij hem. En nu zie ik het terug in de deken. En die jasjes. Oh ja, dat t-shirt. En die broek. Deze had hij veel aan toen hij ziek werd....  Ik ben er echt heel blij mee. Heel blij dat ik dit heb gedaan.'

Ik vind het fijn dat ik haar vertrouwen heb gekregen. Dat ze blij is met hoe het resultaat geworden is. Het is een eer en ben dankbaar dat ik voor Jasmijn zo'n mooie en blijvende herinnering heb mogen maken. Wil je ook een memorydeken of -kussen laten maken? 

Hier vind je alle informatie: MEMORYDEKENS > 


En zelf een memorydeken maken kan ook!





In 6 lessen leert Handwerkjuffie je welke kleding je het beste kan gebruiken, over compositie en kleuren. Je leert hoe je netjes de lapjes en lagen aan elkaar kan naaien met een unieke herinneringsdeken als resultaat. Om een leven lang te koesteren! Ook als je niet zo'n talent bent achter de naaimachine!


De 6 Masterclass digitale naailessen:

• Les 1. Kleding & kleur

• Les 2. Lapjes knippen

• Les 3. Van lapjes tot lappendeken

• Les 4. Laag voor laag aan elkaar

• Les 5. Doorstikken

• Les 6. Rand en hoeken maken


Je las een blog van Handwerkjuffie

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. 

Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een gratis breipatroon.
Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 

Wat ik doe:
  
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
> Workshops - als je zin hebt in een inspirerende en creatieve middag
En verder: