Zeeuwse brei- en haakfestival 2019

Wanneer heb jij voor het laatst op de stoep zitten haken? 

Ik afgelopen zaterdag. In alle vroegte ben ik op de eerste zomerdag van dit jaar naar Zeeland gereden. De auto vol met kussens, dekens, patronen en bollen wol en benodigdheden voor de workshop 'Blok weven'. De reden? Een hele fijne... ik mocht deelnemer zijn van het 4e Zeeuwse brei- en haakfestival in Arnemuiden. Wat was dat tof!


De wekker ging al vroeg. Gelukkig was het al licht buiten. In de winter zou ik er meer moeite mee hebben zo vroeg uit de veren te gaan. Maar deze keer niet. Had er al zoveel leuks over gehoord. En ook al is het voor mij aan de andere kant van Nederland... ik had het er graag voor over hier naartoe te gaan. Gelukkig reed mijn hubbie, zodat ik fijn verder kon haken tijdens de 2 uur durende autorit.
In Arnemuiden stonden we op de markt, onder de bekende klokken. De tenten stonden al klaar. De zon brandde al behoorlijk. Het beloofde een perfecte dag te worden. We hebben de kraam opgebouwd, de tafel gezellig aangekleed met Zweedse berkenmanden vol kleurrijke bollen, Dalarnapaardjes en blokjes hout voor de workshop. Kussens, dekens en andere haakfrutsels gedecoreerd en om 11.00 uur konden we dan van start. Gelukkig was mijn 'collega' - zoals een klant mijn hubbie noemde, mee voor ondersteuning en verkoop van haakpatronen.
De handwerksters stroomden het plein op. Vulden de tenten en workshoptafels en zorgden voor veel plezier, goede energie en gezelligheid. Helaas heb ik daarna niet veel meer gezien wat er allemaal op het plein gebeurde. Opgeslokt door deelnemers die een vergeten handwerktechniek als weven weer onder de knie wilden krijgen. En echt... wat een fantastische werkstukken kwamen er voorbij. Zo inspirerend! Veel verschillende patronen en verrassende kleurencombinaties. Ik word daar echt blij van. En jullie ook! Het was leuk om te doen en smaakte naar meer, hoorde ik jullie zeggen. Echt leuk!

Het weven werd door jong en oud gedaan. Ook 'juffen' die het graag wilden leren om het met de klas te kunnen doen. Wel kreeg ik de vraag wat je er nu eigenlijk mee kan. Blok weven. Zo'n houten blokje met weefsel.
Nou, dit:
• Ik wilde de deelnemers laten ervaren hoe leuk weven is.
• Omdat het leuk is om een vergeten handwerktechniek te leren, de traditie door te geven.
• Dat je niet persé een enorm weefgetouw nodig hebt om het te doen. Of andere dure materialen.
• Dat je waanzinnige patronen kan maken met diverse garens, lint, raffia en touw.
• Hoe meer blokjes je maakt en verzameld, hoe leuker het bij elkaar staat. Maak er bijvoorbeeld een wandcollage van, stop ze decoratief in een pot of leg ze in een schaal.
• Omdat het leuk is om tussendoor te doen, bijvoorbeeld als vakantieproject.
• Omdat het soms gewoon lekker is om iets te doen, iets te maken zonder doel. Gewoon... omdat je het leuk vindt.
Aan het eind van de dag zag  ik de dames veelal in de schaduw van de bomen zitten. Neergestreken op meegebrachte stoeltjes. Al dan niet met een tafeltje voor zich waar een verfrissend drankje op stond naast de handwerkprojecten die ze met trots wilden tonen aan de andere bezoekers. Lachend en pratend met elkaar, het brei- of haakwerk op schoot. Wat een geweldige sfeer!
Eind van de dag gingen de haakfrutsels en patronen weer in de auto en gingen we moe, maar voldaan en vol nieuwe energie weer naar huis. Het was een topdag, dankzij de organisatie van Jeanet (Bekend van 'Blij dat ik Brei') en al die lieve fijne dames die naar Arnemuiden waren gekomen. 


- - - - -
Was jij er niet bij? Hier kan je het blog van 'Blei dat ik Brei', de foto's en het artikel van Omroep Zeeland terug kijken. Of kom op zaterdag 15 juni naar de Haak- en breipicknick in Kraggenburg. Ook lekker samen breien en haken in de buitenlucht!