KREADOE... Steek voor steek borduren


Ben je toevallig op KreaDoe geweest? De meest inspirerende en creatieve beurs van Nederland? Ik was er wel. Ik stond op de stand van Durable en gaf mini-workshops. Twee om precies te zijn... 

Het waren 5 lange dagen. Vroeg op en van huis, dagje beurs en dan weer terug naar huis. Vooral de eerste dag was zwaar, omdat ik opeens een migraine-aanval kreeg. Maar hé... ik was er. 's Avonds meteen mijn bed in en de dagen daarna gingen gelukkig weer goed. Vond ik het leuk en had ik er plezier in om jullie te ontmoeten en iets te leren.

De laatste dag wilde Ton mee om te helpen. "Is er een steekje los bij jou? Er komen bijna alleen maar vrouwen. Allemaal op zoek naar de nieuwste ideeën en koopjes!" 

Maar hij wilde mij graag helpen en ondersteunen. Dat doet-ie wel vaker, maar niet op een beurs als KreaDoe. Dus hij ging mee om jullie te woord te staan met betrekking tot nieuwe patronen, terwijl ik de workshops deed. Team Handwerkjuffie... haha! Hij vond het leuk. Een hele belevenis ook... en wilde het echt een keer meemaken. En hoe lief is dat dat hij mij zo geweldig geholpen heeft! Ik ben hem dankbaar!

Terug naar de workshops. In beide mini-workshops wilde ik je een techniek leren... De eerste was het inhaken van een patroon. Je haakt het in één keer zo, dat de voor- en achterkant er supermooi uit zien. Alleen is het motief is in spiegelbeeld. Maar met sneeuwvlokken - die we daar maakten - was dat geen probleem.

De andere workshop die ik gaf was Scandinavisch Design borduren op haakwerk. 

Borduren ouderwets? Helemaal niet!

In dit geval geen kruissteekjes, maar vrij borduren. Ik deed het al een eerder (kijk maar hier...). En dat is leuk! Met eenvoudige basissteken worden patronen gemaakt met zeer verschillende en verrassende effecten. Je kan spelen en combineren met kleuren. Combineren van diverse soorten steken, groter en kleiner maken. En wat het vooral anders maakt is de ondergrond. 

De technieken kan je zelf toepassen op kleding en woonaccessoires.
Wat is Scandinavisch Design borduren?

De techniek die ik heb bedacht is afgeleid van de grafische prints uit Scandinavië en het Zweedse wol borduren: Yllebroderi. Vrij borduurwerk gemaakt op een geweven en vervilte ondergrond van wol (vadmal). De motieven worden geborduurd met een dunne wollen draad. De draden worden per streng verkocht in lengtes van ca. 60 cm. Borduren met een langere draad is sowieso niet handig, omdat hij dan te snel slijt bij het borduren. 

De borduursels bestaan vaak uit harten, vogels, bladeren en bloemen. Het hart van zo'n bloem is vaak gemaakt van een raster van borduurwerk. Dat 'raster' was de inspiratiebron.

Meestal borduur je op een stof, saai geweven. In dit geval borduur je op een gehaakte ondergrond. Waardoor je kan spelen met de steken van je haakwerk. Steek je de naald in tussen de steken? In een lus van een steek? Het kan allebei, zolang je het maar regelmatig doet en netjes werkt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Hoe eenvoudig de steken ook lijken... 
De herhaling van de steken, zorgt voor een waanzinnig resultaat.

Zomaar een reactie van een deelnemer van de workshop. 

"Ik wist niet dat borduren zo leuk kon zijn. 
Het is inderdaad bijzonder om te spelen met kleuren. 
Te variëren met de verschillende steken. 
Na iedere kleur wil je meer. 
Nog iets borduren. 
Als een tekening die je start met een blanco vel papier. 
Echt heel apart!"

Binnenkort komen er leuke patronen online, met deze techniek er in verwerkt. 
En ik geef de workshops op korte termijn ook in een aantal winkels.

Heb jij je al ingeschreven om iets nieuws te leren?

Op diverse plaatsen in Nederland kan jij ook deze workshop volgen. In 2,5 uur laat ik je zien hoe leuk grafische designs borduren is. O.a. bij:

WOLPLEIN - 24 november 2018
ATELIER BONITA LOKA - 19 januari 2019

Nieuwsgierig? Meer info en andere workshops kan je op de website vinden:
www.handwerkjuffie.nl/workshops