NOORSE KERSTMARKT... zo leuk!


Hej hej,

'Ik zag dat je naar Scandinavie XL was geweest. Ga je ook naar de kerstmarkt in de Noorse Kerk?' Een vraag van een gezellig mens in mijn workshop op KreaDoe. 'Uh... wanneer is dat?' 'Volgende weekend.' 

Ik had er echt nog nooit van gehoord. Maar was wel heel nieuwsgierig. Zou het leuk zijn? Of zou het net zoiets zijn als de beurs een paar weken ervoor? Op de betreffende zaterdagochtend stapten we in de auto om een bezoek te gaan brengen.

Terwijl mijn hubbie naar Rotterdam reed, kon ik een flink eind doorhaken aan een nieuwe shawl. Het was niet echt om de hoek. Maar nog altijd dichterbij dan echt naar Noorwegen.

Ik had geen idee wat mij te wachten stond. We parkeerden de auto, liepen door het park. Hier zou het ergens moeten zijn. En jawel... tussen de bomen stond de Noorse Kerk. Midden in Rotterdam. Ik zag heel Rotterdam niet meer, alleen nog dat prachtige houten gebouw. Alsof het zo was opgepakt uit een Noors dorp en hier was neergezet.


We kwamen dichterbij. Wat een prachtige details. Mooi houtsnijwerk op de pilaren en rond de ramen. Tomtes - een soort kabouter uit Scandinavië - voor de deur. De geur van met vers gebakken wafels. Een man met Noors gebreid vest bij de ingang... het voelt nu al fijn.

En eenmaal binnen viel mijn mond helemaal open. Prachtige ruimtes met veel hout, planken muren in lichte tinten beschilderd. Overal vrouwen in Noorse klederdracht, kraampjes met prachtige Scandinavische producten en typische kerstdecoratie. Veel zelfgemaakte wanten, mutsen en keukentextiel. Een vitrine vol heerlijke taarten voor 'Fika'. En een koor wat Noorse kerstliederen zong. 

Wow! Ben ik echt niet ergens in het Hoge Noorden?


Ik kocht wat kerstdecoratie. En raakte in gesprek met de dame achter de kraam. Ook zij was in klederdracht. En als je mij een beetje kent, weet je dat ik er verzot op ben. Laila Duran maakt overigens prachtige foto's van de Scandinavische klederdracht.

Ik kan zo genieten van al dat mooie textiel, vaak met de hand gemaakt of bewerkt. Modellen die al eeuwenlang meegaan. Kledingstukken die van moeder op dochter doorgegeven worden. Ik vroeg haar of ik het van dichtbij mocht bewonderen. En dat mocht. De manchetten van de bloes, de gespen, het tasje aan de rok. Met zoveel liefde handgemaakt. En met zoveel liefde gedragen!


Ik heb genoten en weer volop inspiratie opgedaan. 

Het was niet zo groot als in het tuincentrum om de hoek, maar ik had deze kerstmarkt voor geen goud willen missen. Wil je ook een Scandinavische kerstmarkt bezoeken? Dan vind je hier een compleet overzicht.

Oh ja, heb je mijn nieuwe webshop al gezien? Daar vind je veel door Scandinavië geïnspireerde haakpatronen, zoals pannenlappen 'Vixen&Blitzen' hieronder :-).