ZWEDEN | Folklore borduren (2)


Weet je nog dat ik in een eerder bericht vertelde dat ik weer aan het borduren was? Deze techniek komt uit Zweden en wordt ook wel yllebroderi genoemd. En dit is wat ik uiteindelijk gemaakt heb van mijn kleurige borduurwerk.

In Scandinavië wordt dit een maschma of marsma genoemd. Een tasje voor je handwerkspulletjes, wat opgerold wordt en eenvoudig dichtgeknoopt. En daardoor makkelijk mee te nemen. Oorspronkelijk gemaakt van restjes stof en garen, overgebleven van de zelfgemaakte kleding of klederdracht.


Nadat ik 3 lapje had geborduurd, knipte ik uit geruit katoen dezelfde vormen na. Ieder deel stikte ik vast met een zigzagsteek op het vilt. Zo zijn meteen de draadjes aan de achterkant mooi weggewerkt. Langs de randen van de vakjes naaide ik - met de hand - een Zweeds lint, wat ik meegenomen heb van mijn vakantie.


Ik plaatste de vormen op de juiste plaats op elkaar en stikte het vast met de naaimachine. Voor de afwerking langs de rand gebruikte ik vrolijk biasband en naaide het met hand vast. Eerst de ene kant, toen de andere kant. Oorspronkelijk wordt hier een stukje katoen uit een oud shirt of iets dergelijks voor gebruikt.

Vervolgens naaide ik een vakje voor mijn schaar en een naalden en speldenlapje op hun plaats.

Van een resterend stukje biasband maakte ik een lang lint met een grote knoop aan het einde. Hieromheen maakte ik van een kwart cirkel een bijpassende versiering van vilt. Wanneer je nu het lint om het tasje wikkelt, kan hij niet meer opengaan. Hij wordt door dit mooie knoopje tegengehouden.


En dit is dan het resultaat! Een ontzettend leuk project om te maken en blij met hoe het geworden is. Alleen maak ik hem de volgende keer in een mooiere stof in plaats van vilt. Helaas had ik dat nu niet voorhanden, maar alsnog... ik ben er blij mee.