Hexagons HAKEN in herfstkleuren

Met het fijne garen van sokkenwol kan je een ragfijne deken of shawl haken.

Als ik wakker wordt, kijk ik zo vanuit mijn slaapkamer op de Veluwse bosrand. Vooral de prille ochtenden zijn in deze tijd van het jaar adembenemend mooi. De bomen verkleuren rood, geel en bruin. De nevel hangt laag over de heide en tot de zon doorbreekt en de laaghangende mist laat verdwijnen.


Man.. wat krijg je daar energie van! 

Ik stap onder de douche, kleed mij aan en ga met Muffin het bos in. Het zonlicht komt in mooie stralen tussen het bladerdek door en hier en daar dwarrelen blaadjes naar beneden. Alsof het begint te sneeuwen. Heerlijk stil, en de geur van het vochtige bos. Ik hou er echt van!

En wat een ontzettende geluksvogel ben ik, dat ik hier woon in ons 'Zweeds huis aan de hei'. En iedere dag van dit moois mag genieten.


Even terug naar dat prachtige palet van kleuren...

Al eerder gebruikte ik gelijke kleuren voor de 'Arne & Carlos Quarantine Knitting CAL "Hug Me Later'. Ik werd blij van de kleuren en de patronen. Maar iets minder van het breien. Liever ging ik weer iets haken.


Geïnspireerd door de herfstkleuren wilde ik aan een nieuw haakproject beginnen. Die kleuren zijn te mooi om niets mee te doen. Dus... snel op de fiets naar de wolwinkel waar ik precies die kleuren vond die ik in mijn hoofd had. Alleen zocht ik niet direct naar sokkenwol. Waarom niet?

Ik dacht dat sokkenwol...

- te dun was om mee te haken 
het eindeloos zou duren voordat ik mijn project af zou hebben
- alleen bedoeld was om sokken mee te breien
- te hard zou zijn in plaats van soepel en zacht.

En toch besloot ik deze herfstkleurige bolletjes 'Durable Soqs' mee te nemen. 

Ze kwamen terecht in mijn nieuwe Zweedse wolmandje (normaal geen wol in dit mandje, maar bessen en paddestoelen) en stonden zo een tijdje op tafel 'mooi te zijn' totdat ik wist wat ik wilde haken. 


Het werden deze zeshoekige granny squares 'ELSA'! 

Niet te moeilijk. Niet teveel nadenken. En toch heel verfijnd en bijzonder.


En wat pakten die verassend goed uit! De beweging die er in zit, de structuur en de ragfijne lijnen.... 'ELSA' is een bijzonder patroon. De granny's haak je direct aan elkaar in de laatste toer. Zo zie je het project steeds een beetje meer verder groeien.

KLIK & LEES > > Zo kan je granny squares op verschillende manieren aan elkaar haken


En de kleuren passen prachtig bij elkaar. Levendig en precies de tinten die ook in mijn interieur voorkomen. Ik ga er een deken van maken... heel verfijnd en soepel. Het lijkt net op kant! En na één keer spoelen (ook om het haakwerk mooi op vorm te brengen) ook nog heel zacht. 

Het is een patroon geworden wat niet alleen voor een deken gebruikt kan worden, maar ook toe te passen is als shawl of fijne omslagdoek. In meerdere kleuren zoals ik deed. Of juist in één kleur, want wellicht komen de vormen die in elkaar over te lijken lopen nog mooier tot hun recht.


Haakpatroon hexagon 'ELSA'

Mijn deken is nog lang niet af, maar het blijft afwisselend om te haken door de verschillende kleuren. Wel heb ik alvast het haakpatroon - compleet met haakschema's - voor je uitgeschreven van de hexagons (shop > > >).

* * * * * * * * * * * * * * 


Je las een blog van Handwerkjuffi
e

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van memorydekens en handwerkpatronen. Nieuwe blogs in je mailbox? Schrijf je in en ontvang ook direct een GRATIS haakpatroon.Wat ook mag, is doorklikken naar mijn andere pagina's: 
Wat ik doe:
> Haakpatronen - shoppen, downloaden en direct aan de slag
> Memorydekens - ontwerpen van een dierbare troostdekens
En verder: