MISTY MORGON SHAWL | Nu al mijn favoriet!

Een comfortabele shawl. Je krijgt een waanzinnig resultaat door het verweven van de steken en kleuren!


Gistermiddag ging ik even het bos in met Muffin. Halverwege ontmoette ik mijn buurvrouw tijdens ons 'rondje hondje'. Onze hondjes snuffelden wat, terwijl wij aan de praat raakten.

'Goh, ik zie de laatste dagen weer van alles van je voorbij komen. Zal ik je eens wat vertellen? Ik heb afgelopen week ook een haaknaald gekocht en heb mijzelf leren haken. Met YouTube. Gewoon simpel hoor, ik ben nu zo'n omslagdoek aan het maken met van die lusjes. 5 Keer opnieuw begonnen, maar nu heb ik de slag te pakken!'

Ik wist dat ze wel kon breien. Had ze mij wel eens verteld. Maar dat het zo stimulerend werkte dat ze nu ook aan de haak gaat, vond ik heel leuk om te horen. 

Haken is niet meer dan 3 steken: 
losse, vaste en een stokje. That's it!

Nou goed, op een stokje zijn er wat variaties zoals een halfstokje of driedubbel stokje. Maar alle steken zijn een variatie - of combinatie - van deze 3 steken.

'Wat leuk, zeg! Dan lukt het je ook om mijn nieuwe shawl 'Misty Morgon' te haken', zei ik.

In de basis hetzelfde als waar ze nu mee bezig was. Maar dan net een beetje meer. Meer structuur, meer 'body' en meer spelen met kleur. 

We liepen terug naar mijn huis en ik liet haar de shawl zien. Even dacht ze dat ik het met een verloopgaren had gehaakt. Maar nee. Gewoon 5 kleuren van hetzelfde garen die mooi met elkaar combineren. Maar door te spelen met het aantal toeren per kleur lijkt het inderdaad wel zo. 

- Misty Morgon (mistige ochtend) op 'onze hei' voor de deur -


Gehaakt met het nieuwe garen 'Cosy fine faded'

Ik haakte deze shawl in twee verschillende garens van Durable: 5 kleuren 'Cosy fine faded' - een nieuw garen, prachtige gemêleerd in wel 26 kleuren leverbaar -  en de basis in 'Cosy fine'. Beide garens zijn heerlijk zacht door een combi van katoen en acryl. en een mooie compact getwijnde draad, zodat je niet in de draad steekt met je haaknaald. 

De inspiratie voor het kleurenpalet vond ik toen ik de gordijnen van de slaapkamer opendeed en de mist zag die over de heide hing. Waterige, bleke wintertinten in grijs en groen. 

Verweven van lagen? Klinkt moeilijk maar is het niet

Zoals ik al vertelde bestaat de basis uit boogjes van lossen. Door de eerste laag is een tweede laag verwezen. Ik haakte deze in de lichte tint voor een Scandinavisch effect.

Dat 'verweven' van de twee lagen kan je op twee manieren doen:

1. Tegelijkertijd met 2 kleuren haken, een toer met de ene kleur, daarna een toer met de andere

2. Eerst de ene, dan de andere laag, na elkaar haken



Ik begon met optie 1

Mijn bollen raakten in de knoop en ik zag niet goed meer waar ik mijn haaknaald in kon steken. Na veel uithalen en proberen, bleek het veel makkelijker te kunnen. Zo makkelijk dat zelf een beginnende haakster - zoals mijn buurvrouw - het kan haken!

Ze haakt nog even verder aan haar omslagdoek, maar dan gaat zij deze 'Misty Morgon' ook proberen. Zeker nu ze hem heeft gezien en gevoelt.



Wat de 'Misty Morgon' Shawl zo bijzonder maakt?

- Hij is aan twee kanten hetzelfde; geen voor en achterkant

- Deze shawl is bijna 3 meter lang! Je kan hem heel eenvoudig breder maken... korter of langer. Ja, zelfs leuk voor een deken!

- Kies twee kleuren voor de twee lagen. Twee uni garens, verloopgaren, dun en dik garen, restjes wol of... 

- Speel met kleuren uit jouw wol voorraad (hier lees je een tip hoe ik de juiste kleuren kies)

Kortom, een waanzinnig leuk patroon voor beginner en pro! 



* * * * * * * * * * * * * * 

PS. Deze foto's zijn gemaakt op de Veluwe - Beekhuizerzand - door mijn eigen huisfotograaf :-). Wilde hij graag. Als ik maar koffie meenam ;-). 

Binnenkort kan je ons 'live' zien vanuit je luie stoel zien op RTL4 in het kampeer televisieprogramma 'Camp-to-Go'. Natuurlijk had ik mijn favoriete hobby mee! 

(RTL4, 5 december, 17.00 uur)


* * * * * * * * * * * * * * 

Je las een blog van Handwerkjuffie.nl

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van Memorydekens en Haakpatronen

Zoek je een haakpatroon om direct mee aan de slag te gaan?
Ik heb weer nieuwe Scandinavisch haken' patronen

Wil je iets haken met garen uit je wolvoorraad?
Kleuren kiezen hoeft niet moeilijk te zijn

Zo kies jij jouw favoriete kleuren!
Lees hoe je jouw handwerkspullen bewaart en meer rust voor creatie krijgt

Wie is Handwerkjuffie?
Handwerken als een rode draad door mijn leven