Kleuren kiezen hoeft niet moeilijk te zijn

Hoe je in 5 stappen een goede match maakt tussen garen en patroon


Ze staat voor het schap. Haar ogen gaan van links naar rechts, van boven naar beneden en weer terug. Af en toe reikt haar hand naar een bolletje garen, bekijkt het en legt het weer terug. De zoektocht met haar ogen gaan verder.

Ik sta naast haar in de wolwinkel. Ook ik ben op zoek naar nieuwe zachte bollen in mooie kleuren. Ze ziet mij allerlei bollen uit het schap halen. Leg ze voor mij op de grond en schuif wat heen en weer. Als een soort 'balletje balletje'. Bolletje erbij, andere kleur weg. 

'Dat is altijd wat ik zo moeilijk vind. 

De juiste kleuren zoeken voor het patroon wat ik wil haken,' 

zegt ze terwijl ze onbewust met mij meekijkt.

Ik zie het vaker. In workshops, op social media. Je koopt een bol omdat de verleiding te groot was en deze echt mee naar huis moest (Zo herkenbaar :-) ). Of je print een patroon omdat je op slag verliefd werd. Maar voordat je lekker ontspannen aan de haak kan gaan moet eerst nog de goede match gevonden worden tussen garen en patroon. 

Hier begint het hele creatieve proces. 

Je zal het vast wel herkennen dat je iets gemaakt hebt en toch niet helemaal tevreden bent. In vest gehaakt in nèt niet jouw kleuren. Een deken die heerlijk was om te haken, maar nu het af is een 'vreemde eend' is in jouw woonkamer. En dat is jammer, omdat je er zoveel tijd en liefde in hebt gestopt.

Hoe doe je het dan wel?

Vraag jezelf eerst een aantal dingen af:

- Ga ik iets maken voor mijzelf of voor een ander?
- Wil je iets haken om te dragen? 
- Bij welk kledingstuk ga ik het straks dragen?
- Of maak ik iets voor - een bepaalde ruimte - in huis? denk bijvoorbeeld aan je woonkamer of slaapkamer

Als je dat hebt bedacht wordt het al meer duidelijk. Krijg je meer richting. 

Kijk in je kledingkast welke kleuren je graag draagt. Wil je dat je nieuwe shawl straks bij je winterjas past? Of de trui die je gaat maken past bij de broek die je niet zo lang geleden kocht?

Met een deken of kussen voor je woonkamer hetzelfde. Welke kleuren komen voor in je woonkamer? Denk aan je bank, wand en vloer. Komt je gehaakte kussen straks op die fauteuil. Welke kleur zo daar mooi bij passen?


Ik heb er iets op gevonden... Adobe Color!


Met deze handige tool maak je op je computer of telefoon heel eenvoudig een passende kleurencombinatie. Ideaal om kleuren mee uit te kiezen voor je volgende haakwerk. En verrassend handig en ook nog eens leuk om mee te spelen. 


Stap 1 - Kies je foto of illustratie

Kies een foto die je aanspreekt. Omdat het precies die sfeer heeft die jij zoekt. Of met kleuren waar je helemaal blij van wordt. Dat kan een afbeelding van internet, Pinterest of een plaatje zijn wat je op je telefoon hebt opgeslagen. Het hoeft niet persé een foto te zijn. Een illustratie met waanzinnige kleuren kan ook. Of maak een foto van je kledingkast of woonkamer.


Ik koos voor deze twee fijne Scandinavische foto's die ik maakte in
het museum 'Fröå Gruva' - Åre - en het 'Silvermuseet' - Arjeplog (Zweden)




Stap 2 - Maak een kleurenpalet

Ga naar de website van Abobe Color. Je ziet nu een veld waar je je afbeelding naartoe kan slepen (of 'selecteer een bestand' op je computer). Zodra je je afbeelding hebt geselecteerd, springt het beeld direct door naar het volgende scherm


Stap 3 - Kies één van de 5 kleurencombinaties

Zie je wat er gebeurd? Onder jouw foto verschijnt een strook met 5 kleuren Combinaties op basis van de hoeveelheid zwart en de intensiviteit in de kleuren.  


Zo koos ik mijn 'Durable Cosy Fine Faded' kleuren

Deze kleurencombi zou je kunnen gebruiken. Vijf kleuren, maar het kunnen er natuurlijk ook minder zijn. Zoals ik met deze 4 bolletjes van Durable 'Cosy Fine Faded' heb gedaan

Maar Adobe Color heeft nog meer combinaties voor jou bedacht. Aan de linkerkant staan verschillende opties: Kleurrijk, helder, gedempt, diep en donker. Door te selecteren zie je dat het kleurenpalet onder je foto veranderd, omdat andere kleuren uit je foto gekozen worden als uitgangspunt.

Je ziet de gekleurde cirkels die op jouw foto staan veranderen van plaats. En de kleuren in het palet veranderen.


Stap 4 - Verfijn jouw kleurenpalet

De gekleurde cirkels kan je verplaatsten met je muis of vinger. Terwijl je de cirkel versleept, zie je één van de 5 vlakken in je palet veranderen van kleur. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Speel er mee tot je helemaal tevreden bent. Toch niet de juiste foto gebruikt? Rechtsboven kan je de afbeelding vervangen.

Maak een 'printscreen' en sla je kleurenpalet op.


Stap 5 - Kies je garen

Met de afbeelding van het door jou ontworpen kleurenpalet op je telefoon of print kan je nu op zoek gaan naar het juiste garen. Duik je wolvoorraad in en kijk eens of je kleuren kan vinden die dicht bij jouw palet liggen. En?



Je kan natuurlijk ook hiermee naar jouw wolwinkel gaan! Goed hè? Zo wordt het opeens heel makkelijk om bolletjes wol te kiezen die mooi bij elkaar passen en waar jij blij van wordt! 

Hier vindt je de link: Abobe Color

- 'Misty Morgon' Shawl - 

* * * * * * * * * * * * * * 

Je las een blog van Handwerkjuffie.nl

Ik schrijf natuurlijk niet alleen blogs. Ik ben ook ontwerper van Memorydekens en Haakpatronen

Zoek je een haakpatroon om direct mee aan de slag te gaan?
Ik heb weer nieuwe Scandinavisch haken' patronen

Wil je iets haken met garen uit je wolvoorraad?
Download het patroon van de 'SickSack' deken en haak meteen aan

Eerst je garen uitzoeken en opruimen?
Lees hoe je jouw handwerkspullen bewaart en meer rust voor creatie krijgt

Wie is Handwerkjuffie?
Handwerken als een rode draad door mijn leven