Haken in herfstkleuren

'Zullen we naar het bos gaan? Het is nu zo waanzinnig mooi en ik krijg er energie van. Van de kleuren, lekker buiten zijn en het heerlijke weer. Gaan?'

En zo vertrokken we afgelopen weekend een middag naar de Veluwe. Naar ons bos, waar we als kind speelden en ieder paadje kennen. Struinend tussen de bomen door, genietend van de laatste zonnestralen. Op zoek naar kleuren schatten als paddenstoelen en verkleurende bladeren.


De kleuren van de herfst zijn mijn inspiratie. 

Als de kleuren in de natuur zo mooi matchen, waarom zou je ze niet gebruiken in jouw nieuwe projecten? Kijk eens om je heen en laat je inspireren. 

Dat kan in alles zijn. Een trui met bijzondere kleuren, een mooie foto in een tijdschrift. Ontdek wat dit beeld zo bijzonder maakt. Kies de hoofdkleuren en let ook op de accenten. Zoek restjes wol in de juiste kleuren uit jouw verzameling, ongeacht het materiaal. Kijk puur naar de kleuren.

Knip af en combineer. 

Je kan die draadjes inplakken in je notitieboekje. Ik heb het anders gedaan. Mijn lief maakte voor mij een haaknaald van een takje wat hij in het bos vond. Wat een lieverd! Die nieuwe haaknaald vond ik geweldig als basis voor mijn 'kleurenkaart'.

Lekker naar buiten geeft energie!

Je hoofd raakt leeg van de dagelijkse dingen. En er ontstaat weer ruimte voor nieuwe ideeën. Je krijgt zin om weer iets op te pakken. Iets nieuws te gaan doen. En zo ontstond het idee voor mijn nieuwe projecten 'Scandinavisch haakwerk met borduren'. 

Want je herkent het vast wel. Je vind het lekker om tomeloos te haken. Haken zonder al te veel na te denken. Je komt een mooie steek tegen op internet, probeert het en dan ligt je lapje daar. Leuk om geprobeerd te hebben, maar ook wel saai, nu je eenmaal weet hoe het patroon gaat.

Die lapjes kunnen een prima basis vormen voor bijvoorbeeld een etui of kussenhoes.

Maar het kan nog leuker. Nog unieker. Bijvoorbeeld door over deze basissteken of structuur te borduren. Niet in kruissteekjes, maar grafische patronen en structuren met eenvoudige basissteken gemaakt. 

De kracht van het patroon zit in de herhaling

Resultaat? 
Zeer verschillende en verrassende effecten en een stijlvol design. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Want in welke steek pak je de draad op? Wat gebeurt er als je de steek korter of langer maakt? Een andere kleur gebruikt? Of garen?


Workshops 'Borduren op haakwerk'

Ik probeerde het met verschillende garens. En technieken. Zoals dit 'uitstapje' naar breien en borduren met Bobbiny garen. Wow... wat een verrassend resultaat geeft dat borduren! En wat leuk om te doen! Echt ook iets voor jou. Daarom wil ik je dit leren in een workshop

Ik leer je: 
• Verschillende borduursteken maken en combineren
• Aan- en afhechten
• Bijzondere structuren haken 
• 'Spelen' met kleuren en materiaal 
• Verschillende toepassingen.

De uitgebreide workshop 'Borduren op Haakwerk' geef ik in diverse winkels, o.a. aanstaande zondag bij Singer Presikhaaf in Arnhem, Naaldkunst, Pera&Pascha en Wolplein (inschrijven via de winkel). 

Of schrijf je in voor de mini-workshops bij KREADOE, Utrecht.

Actuele locaties en informatie vind je op de website.