SCANDINAVIË XL

 "Laten we een dagje Zweden doen. Weer even de sfeer opsnuiven. Weer even beleven hoe het ook alweer was. Dingen zien, proeven en voelen waar we blij van worden..."


 Het is alweer twee weken geleden... de grootste beurs voor liefhebbers van Scandinavië. Gewoon in Nederland :-). Een beurs vol stands met allerlei producten die typisch Zweeds, Fins, Deens of Noors zijn. Van de typisch rode verf tot heerlijk voedsel. Warme truien en stijlvolle woonaccessoires. En niet te vergeten... heel veel handwerk. Prachtige gebreide en naaldbinding wanten (een techniek wat aan netten boeten doet denken).

In Scandinavië word veel aan handwerken en handenarbeid gedaan. 
Omdat de winterse dagen in Scandinavië donker zijn. 
Omdat de huizen vaak ver uit elkaar liggen. 
Omdat de liefde voor zelf maken hier nog zo tastbaar is.

Ik hou van ontwerpen uit de Noordelijke landen. 

Het materiaal. De kleuren. De motieven. 
Ik laat mij er graag door inspireren in mijn eigen ontwerpen. 
Pas de kleuren toe en 'vertaal' breipatronen naar haakpatronen. 
Zo is het Scandinavisch Haken ontstaan. En de patronen.

Ik wist het niet. Ik liep er langs en mijn oog viel er op... mijn eigen SVENSKA VANTAR haakpakket. In een aantal handwerkwinkels te koop (waar Durable garen verkocht wordt), maar dus ook hier op de beurs. Heel bijzonder en leuk om te zien! Maar dat niet alleen. Het wordt ook echt weer wanten-weer!

Voor mijzelf maakte ik vorige winter de wanten in een heerlijk warm en zacht garen. Met een mengeling van Alpaca en wol. Zo mooi... door de harige wol lijkt het bijna een geweven stof... de kleuren lopen mooi in elkaar over. De haaksteken zijn bijna niet meer herkenbaar. Ik ben er blij mee en heb ze 's avonds alweer veel aan (als ik Muffin ga uitlaten ;-).

De SVENSKA VANTAR zijn een leuk winters project om tussendoor te maken. 

Ik leer je:
• Haken met 2 kleuren
• Minderen van steken
• Aanpassen van de maat naar klein of groot
• De inzet van de duim
• Pompons maken

Misschien wel iets voor dit weekend? Misschien ook wel iets voor jou? Ik heb er een los patroon van in mijn nieuwe webshop
- - - - - - - - - - - - - - - -
SVENSKA VANTAR > > PATROON
- - - - - - - - - - - - - - - -