Tutorial: BLOEM haken

augustus 14, 2013

 De etui's van de giveaway zijn op de post gegaan, maar voor degene die wel mee hebben gedaan en niet gewonnen hebben. Niet getreurd. Met een beetje creativiteit kan je hem straks ook zelf maken. Zoals ik beloofd heb, volgt hier een tutorial van de gehaakte bloem. Deze kan je dan op een bestaande of zelfgemaakte etui bevestigen, maar doet het ook leuk om kleding of een kussenhoes te pimpen.

Voor de bloem gebruikte ik 7 kleuren katoen met bijpassende haaknaald. Omdat je maar kleine stukjes nodig hebt is dit ook een leuk project om de restjes op te maken.
TOER 1: Begin in turqouise met een opzetketting van 5 losse. Sluit de ring met een halve vaste (turqouise).
TOER 2: Haak in turqouise 16 vasten om de opzet ring. Sluit met een halve vaste, knip de draad af en begin met een nieuwe kleur (rood).

TOER 3: Haak in rood 1 losse. Haak 16 vasten om de steken uit de vorige toer. Sluit met een halve vaste, knip de draad af en begin met een nieuwe kleur (paars).
TOER 4: Haak in paars 1 losse. Haak 16x 1 vaste om de steken uit de vorige toer, 1 losse. Sluit met een halve vaste, knip de draad af en begin met een nieuwe kleur (roze).
TOER 5: Haak in roze 1 losse. Haak 16x 2 vaste om de steken uit de vorige toer, 1 losse. Sluit met een halve vaste, knip de draad af en begin met een nieuwe kleur (groen).
TOER 6: Haak in groen 1 losse. Haak 2 vaste om de steken uit de vorige toer, *1 losse, 2 vaste om de steken uit de vorige toer. Haak een ketting van 6 losse. Haak 4 vaste in de zojuist gehaakte ketting (sla bij de retour de eerste losse over). Haak 2 vaste om de steken uit de vorige toer en ga verder bij *. Haak door tot je 8 sprieten hebt. Sluit met een halve vaste, knip de draad af en begin met een nieuwe kleur (groen).
TOER 7: Haak in groen 3 losse. *Haak 1 stokje rechts om de hoek van de eerste spriet. Haak 4 stokjes rechts langs de spriet omhoog. Haak 5 stokjes op het uiteinde van de spriet en vervolgens weer 4 stokjes langs de spriet naar beneden.
Haak 1 stokje links om de hoek van de eerste spriet, 1 stokje midden tussen de 2x twee vasten van de vorige toer. Ga verder bij *. Haak door tot je om de 8 sprieten hebt gehaakt. Sluit met een halve vaste, knip de draad af. De bloem is nu klaar.
TOER 8: Haak in geel een ketting van lossen op de bloem. Deze lossen haak je om de stokjes uit toer 7 heen.Trek met de haaknaald de draad door je haakwerk heen naar boven. Dit is je eerste lus. Steek je haaknaald om het stokje heen naar beneden en trek opnieuw de draad naar boven. Dit is je tweede lus.
Ga zo de hele bloem rond en eindig door de draad naar de achterkant van je haakwerk te trekken.
Nog even de draden afwerken en je bloem is klaar voor de leukste toepassingen.
Let op... deze bloem is wel heel verslavend om te maken. De kleurencombinaties zijn eindeloos en daarom heel leuk om te doen. Heel veel plezier met dit haakpatroon!

You Might Also Like

29 reacties

  1. Erg leuk patroon en super duidelijk! Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Owwww Moos is heel blij met deze prijs in de vorm van een tutorial. Dank je wel!!!!!! Echt onwijs leuk ... mijn handen en haaknaald moet ik bedwingen nu (eerst eten koken hihihi)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb hem opgeslagen hoor, ontzettend bedankt zeg...ikke is in luv in elk geval
    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O wauw, dit gaat zeker lukken met zo'n duidelijke tutorial! Dank je, hij is erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh super leuk. Bedankt voor de moeite. Ik heb het patroontje opgeslagen.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ontzettend lief dat je dit patroontje met ons deelt. Hier ben ik erg blij mee. Mijn haaknaalden liggen alweer een hele tijd oogeborgen, maar waarschijnlijk niet voor lang meer ;)
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk leuk leuk, weer wat voor mijn to do list!!! (En hij is al lang...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waaauw super lief vsn je ga ze zeker maken, dank je, lieve groet Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig mooi!Bedankt voor deze mooie tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel voor deze tutorial, ziet er erg duidelijk uit. Ga hem zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb spijtig genoeg niet gewonnen maar ga je werkbeschrijving van de gehaakte bloem uitproberen. Hartelijk bedankt !
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Super duidelijk! Nu nog zelf zo mooi en regelmatig uitproberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. dank je wel voor de beschrijving, heel duidelijk! bewijs zie je op mijn blog: http://vrolijkbyleen.blogspot.be/2013/08/nog-een-tussendoortje.html.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh leuk zeg, hartstikke bedankt! Deze leuke bloem ga ik zekerk eens proberen, ik heb 'm opgeslagen. :) Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ga het ook proberen, heb het voorbeeld bij de hand. De etui zat woensdag bij de post en ik ben er erg blij mee (zie mijn blog)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat lief dat je het patroon met ons deelt. Mooie duidelijke foto's. Ik ga de bloem gauw eens haken.

    Fijne dag, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een geweldig leuk patroon. De eerste bloem is klaar en er volgen er zeker nog meer. Bedankt voor het delen van dit leuke patroon!
    Mvg Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk! Ik zag je bij annemarie, ik ga je volgend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hij is geweldig en zo klaar! Bedankt voor je heldere uitleg! Grts 2suskes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb er een af!!! Thanks!!! Ik heb nog maar pas leren haken en dit was heel makkelijk maar ontzettend leuk en mooie bloem <3.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb er een af!!! Thanks!!! Ik heb nog maar pas leren haken en dit was heel makkelijk maar ontzettend leuk en mooie bloem <3.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. megamooie bloemen! Merci voor de extra duidelijke uitleg.

    Allemaal zo'n bloemen bij elkaar op een tas. Dat zie ik wel zitten. Of op de rug van een kleurrijk gelakte stoel;
    Ben verbeelding is al volop met me aan de haal;

    Dankjewel voor de handwerjuffie -inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben nog maar een beginner, daarom loop ik waarschijnlijk vast bij dit leuke patroon. Steeds als ik 8 sprieten heb, hou ik nog een stukje over... Maar ik ga het nog een keer proberen, hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super bedankt voor deze leuke bloem. Erg leuk om mijn omslagdoek mee te versieren.