Granny Madelief - patroon

mei 08, 2014

Het was alweer een tijdje geleden dat ik mijn laatste granny squares haakte, maar onlangs heb ik ze weer gehaakt. Ik noem ze granny square Madelief. Een bijzondere granny met bloempjes in het midden. Van deze fleurige vierkantjes maakte ik een kussenhoes, ter aanvulling van mijn kraam op de Hip en Handgemaakt markt in Arnhem. Oh ja, had ik al verteld dat er gisteren een artikelen in de krant verscheen met een foto van mijn kraam. Hoe gaaf is dat!

Vind je het ook leuk om deze granny square te (leren) haken, dan vind je hierbij het patroon:

Toer 1 (geel) - Haak een ketting van 5 lossen en sluit met een halve vaste.

Toer 2 (roze) - Haak 3 lossen, 1 dubbel stokje om de opzetring, 1 losse, 1 dubbelstokje om de opzetring, 1 stokje, 1 losse, * 1 stokje, 1 dubbel stokje om de opzetring, 1 losse, 1 dubbelstokje om de opzetring, 1 stokje, 1 losse *. Herhaal * nog 2 keer. Sluit de laatste halve vaste en hecht de draad af.

Toer 3 (geel) - Begin te haken om de losse tussen 2 dubbelstokjes uit de vorige toer. * Haak 1 halve vaste. Haak 8 dubbelstokjes om de losse tussen de stokjes uit de vorige toer *. Herhaal * nog 3 keer. Haak een halve vaste om de eerste en hecht de draad af.

Toer 4 (groen) - Begin met haken op de top van een blaadje (tussen de 4e en 5e dubbelstokje uit de vorige toer). * Haak 1 halve vaste, 3 lossen, Haak in de halve vaste uit de vorige toer: haak 1 dubbelstokje, 1 losse, 1 dubbelstokje, 2 lossen, 1 dubbelstokje, 1 losse, 1 dubbelstokje. Haak 3 losse.* Herhaal * nog 3 keer. Hecht de draad af.

Toer 5 (wit) - Begin met haken op de top van een blaadje om de lossen uit de vorige toer. * Haak 4 stokjes om het eerste boogje (3 lossen uit de vorige toer). Haak 1 stokje om de losse tussen de dubbelstokjes uit de vorige toer. Haak nu de hoek: 2 stokjes, 2 dubbelstokjes, 2 stokjes. Haak 1 stokje om de losse tussen de dubbelstokjes uit de vorige toer. Haak 4 stokjes om het boogje *. Eén hoek is nu klaar. Herhaal * nog 3 keer. Hecht de draad af. Je granny square is klaar.

Ik haakte voor dit kussen 3 x 5 = 15 vierkantjes. Naai ze met een stompe naald aan elkaar. Haak nu (wit) om de buitenrand tussen ieder stokje van de vierkantjes een stokje. Kijk voor de hoek bij toer 5. De hoek is hetzelfde als bij de vierkantjes. Daarna ging ik verder met de gekleurde rand.

(Rood) - Deze is ook in stokjes gehaakt, echter als een kruis. Haak 3 lossen (ter vervanging van eerste stokje). Haak een stokje in opening voor 3 lossen. Nu heb je twee stokjes die over elkaar liggen. * Haak een stokje waarbij je een opening uit de vorige toer over slaat. Haak een stokje in de overgeslagen opening *. Herhaal * tot je rond bent. Hecht de draad af.

(Oranje) - Haak om de opening tussen 2 'kruisende stokjes' uit de vorige 2 vasten tot je rond bent. Hecht de draad af.

(Wit) - Haak tussen 2 blokjes van 2 vasten uit de vorige toer een halve vaste. * Sla 2 blokjes over en haak 3 dubbelstokjes om de opening, 4 lossen, sluit met een halve vaste in het 3e dubbelstokje. Haak nog 3 dubbelstokjes en sluit met een halve vaste waarbij je 2 blokjes overslaat *. Herhaal * tot je rond bent. Hecht de draad af.

Het gehaakte voorkant van het kussen is klaar. Ik naaide deze op een witte lap stof (over de witte stokjes) en maakte er zo een kussen van. De rand blijft hierbij uitsteken. Het kussen past mooi bij een ander gehaakt kussen uit mijn boekje Folklore met Flair. Helemaal in voorjaarskleuren. Veel plezier met het patroon!

You Might Also Like

12 reacties

  1. Whow echt mooi weeral! Direct gepind! Dankjewel voor de tutorial... Hieraan ga ik heel snel beginnen! Merciekes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HayHay!
    Oehhhhh! Super!!!
    Heel erg bedankt voor deze tutorial! Die ga ik maken :-)
    Dit kussen is zo prachtig!!!
    Superleuk van de krant, las het op IG :-)
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaal een blije jenneke :-) dank je wel voor het linken op FB en hij staat zo op https://www.facebook.com/jennekevm?ref=hl

    wowww het ziet er echt geweldig uit en wat leuk he zo in de krant topper
    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super-vrolijke granny, dank je wel voor het patroon!
    Groetjes, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, wat een super vrolijk kussen.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi patroon zeg! Hier word je toch vrolijk van!! gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ciao sono una blogger italiana. Sono capitata qui per caso e mi sono innamorata dei tuoi lavori.
    Sei veramente fantastica!
    Un abbraccio dall'Italia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Door te googlen naar viooltjes, ben ik op jouw site terecht gekomen. Dit was een week geleden en heb deze bijna helemaal gezien, wat maak jij allemaal leuke dingen, wat een creativiteit. Inmiddels ben ik begonnen met bovenstaande patroontje en ik ga er ook een hele leuke kussen van maken. Hopelijk ga je voorlopig nog door.
    Groetjes,
    Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I do love your blog... These grannies, and the flowers pattern are so adorable!

    Thank you so much for sharing with us.

    LOL (Lots of Love) from a french beader
    http://reveusedebijoux.canalblog.com/
    Marylo, la rêveuse