MEMORYDEKEN voor Puck

mei 11, 2014


De afgelopen weken lag de woonkamer bezaaid met babykleding. Nee, mijn kinderen hebben al kleine volwassen maten en het is ook niet zo dat ik jullie blij nieuws kan vertellen. Er is geen kleine op komst. Het zit namelijk zo...


Een aantal weken werden hier door een hippe moeder twee tassen vol met te gekke baby- en peuterkleding gebracht. Eén tas met kleding die ze graag in een herinneringsdeken verwerkt wil zien (MOET), en één tas ter aanvulling mocht ik niet genoeg lapjes uit de eerste kunnen halen (MAG). De vrolijke kleren, veelal in Hollandse kleuren en veel roze, stipjes en ruitjes, zijn van Puck. Maar Puck past ze niet meer en weggooien is zonde. De mama van Puck vroeg mij hier een mooie memorydeken (of kijk hier) van te maken. Voor over haar nieuwe grote meisjes bed.


Dus knipte ik afgelopen weken ongeveer 250 lapjes uit de romertjes, t-shirts en jurkjes. Dat aantal is uit een lap stof redelijk snel geknipt, maar met die kleine truitjes wordt dat toch een hele puzzel. En er zijn ook veel kledingstukken bij met bijzonder details. Die wil ik graag terug laten komen.


Zaterdag ben ik de hele dag bezig geweest de lapjes aan elkaar te naaien. Het was toch regenachtig weer. Ik werkte in blokken waarin ik de kleuren verdeelde en die steeds groter groeiden. En tussendoor telkens de naden plat strijken. Met die blokken maakt ik een mooie compositie en uiteindelijk is het een grote lap geworden van zo'n 140 bij 200 cm. Het eerste gedeelte is klaar. Nu ga ik verder met de tussenlaag, achterkant en het doorstikken van de quilt. Over een week laat ik het eindresultaat aan jullie zien.

You Might Also Like

28 reacties

  1. Wat veel werk! Maar het resultaat mag er vast dan ook wezen. Ik ben heel nieuwsgierig naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Telkens als jij een blogje plaatst over dit soort dekens bedenk ik mij dat ik ook eindelijk eens moet starten met een deken voor mij meiden. Deze wordt ook weer erg mooi.


    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle blogposts die je maakt over deze dekens zit ik heel geboeid te lezen en te bekijken! Ik vind ze zo mooi en bijzonder! Ook deze gaat zo te zien weer prachtig worden. Succes er verder mee.
    Groetjes, Nelleke
    ps. ik vraag me soms wel af hoe de verschillende stofjes zich houden in het gebruik later. Sommige lijken nogal dun of erg rekbaar. Is dat geen probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fantastisch idee en wat heb je al veel werk verzet! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heel mooi uit. Afgelopen week heb ik met mijn dochter een avond lapjes geknipt van haar oude kleding. Wij gaan ook een deken maken. Erg leuk om samen te doen. Gewoonlijk geef ik oude kleding weg, maar nu wil ik er iets moois voor mijn eigen kind van maken. Jouw blog heeft mij hiertoe geïnspireerd! Groetjes, Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow! Echt het einde! Super gaaf, wat een werk en een prachtig resultaat al. Groetjes Lisanne
    draad en praat...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, echt supergaaf! groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij word prachtig :) lieve groet Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk!
    ik heb er ook een, welliswaar niet uit kleding geknipt, maar uit de lapjes die overbleven als mijn moeder kleren gemaakt had.
    Van bijna alles weet ik nog wat het geweest is en wie het droeg.
    Hij is niet zo mooi als hierboven, want ik begon er aan als tiener en hoe verder ik kwam hoe meer verschuivingen er in de lapjes zaten, maar ik zal hem nooit weg doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ohhh wat ben jij toch een ster in dit soort zaken zeg!Je weet er gewoon telkens weer iets moois van te toveren met al je werk!Ik weet zeker dat deze ook weer prachtig zal zijn!Al ben ik toch nog zeer benieuwd ernaar!Hoe gaaf is dat om zoiets te hebben als kind zijnde en hoe ouder ze wordt hoe specialer deze quilt voor haar zal worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi idee! Ik ga geloof ik maar wat kleertjes bewaren van de jongste :).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een klus,maar wat ziet het er kleurrijk en mooi uit,complimenten hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh wat prachtig weer! Wat heb ik spijt dat ik Daan zijn kleertjes heb weggegeven (al waren zij er ook erg blij mee), maar zo'n deken is wel een prachtige herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De moeder van Puck heeft een goeie goesting (dit is onvertaalbaar Vlaams) om zo aan jou te denken.
    Zo te zien wordt het eindresultaat wonderbaarlijk mooi. Puck en haar mama zullen blij zijn.

    Al mijn lappenquilts zijn memorydekens (ik verwerk er altijd én stofjes van toen de kinderen klein waren in, én ook stoffen gekocht op vakanties) Hier zie je een voorbeeld van een deken dat ik in de kerstperiode naaide met stoffen van de kerstmarkt in Frankrijk:
    http://homeiswherethedachshundis.blogspot.be/2013/02/winterpatchwork-versus-lentepatchwork_2.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Supergaaf, maar wat een werk!! Wat zullen mama en dochter daar blij mee zijn!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een ontzettend leuk idee. Wel heel veel werk, maar het zal vast heel mooi worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wat een heerlijke memorydeken is dit geworden. Helemaal super toch...chapeau voor je geweldige werk!
    Ik ben ook druk met lapjesdekens, zo leuk om te maken, 130 lapjes gebruik ik zo ongeveer en ik snij ze uit dekbedhoezen, tafellakens enzo (over het algemeen van de kringloop of rommelmarkt) dus veel makkelijker als uit kleine truitjes maar toch heel wat werk ;).
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een klus! Maar het werk dubbel en dwars waard, het wordt een prachtige deken!

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie