BORDUREN | Kussen BOHO

Dit kussen fleurt je dag!

Het kan niet anders dan dat je blij wordt van deze heerlijke zomerse kleurenexplosie! Alle kleuren uit de regenboog zijn in mijn BOHO kussen verwerkt. En allerlei materialen.
Ik maakte dit kussen afgelopen zomer al. Leuk voor in de tuin. Als je nu begint, kan je straks ook genieten van zo'n vrolijk kussen!

De basis van het kussen was een jute koffiebonen zak. Op het eerste gezicht een vrij stug materiaal, maar met een geweldige grove structuur. Hierop kan je prima borduren. En het eindresultaat is verrassend aaibaar geworden. 


Wat heb je nodig?
• Jute zak (of andere grof geweven stof)
• (Acryl)wol, katoen en overige garen in veel kleuren (Minimale lengte 70 cm).
• Stopnaald, schaar
• Kussenvulling

Voordat ik begon met het versieren van de gekleurde draden, knipte ik uit de jute zak 2 vierkanten (ca. 50 x 50 cm) en naaide een eenvoudige kussenhoes.

Houd je niet van borduren? Zo ingewikkeld is het in dit geval niet. Ik gebruikte alleen de rijsteek. Eén rij in de 2 kleuren, de volgende rij in 2 anderen. Het spelen met kleuren, maakt het leuk om te doen. En prima om alle restjes wol, katoen en ander garen voor te gebruiken. Zo vond ik nog ergens een streng van gerecyclede sari zijde. Zo mooi!


Hoewel de meeste draden van uni acrylwol zijn, heb ik ook metallic garen, gemêleerd garen en textielvezels in zijde tussendoor gecombineerd. Een bont geheel, maar een blikvanger op je loungebank in de tuin.

Het begin van de rij haalde ik een aantal keer door voordat ik met de rijgsteek begon. Laat de lange begindraad hangen. Rijg tot het eind en zet de toer daar op dezelfde manier vast. Laat het uieinde lang en knip na ca. 15 cm af. Deze losse draden vormen de franjes. Knip ze na het knopen netjes op maat.



Nu ligt het kussen weer even op de bank in de woonkamer. Nog een paar weken wachten en dan mag het weer pronken op een tuinstoel voor het echte 'Ibiza'-gevoel. Ik kijk er nu al naar uit!
- - - - -
Anita Pronk vond het zo'n leuk idee. En superleuk om te maken, vond ze. Ze deelde bovenstaande foto's met mij. 
Van de voor- en achterkant. Wat is hij waanzinnig leuk geworden!