PORTEMONNEE van stof

Jullie hebben al een beetje kennisgemaakt met mijn voorraad wol en katoen. Maar dat is niet het enige. Stapels stoffen heb ik in de kast. En ook dozen vol met kleine lapjes om ooit iets mee te gaan doen. Het lijkt wel een echte stofwinkel!! Soms zijn dit kleine stofjes die ik van een eerder project over heb, soms gekocht om er ooit iets mee te gaan doen. Sommige liggen al jaren in de doos...
Zo ook deze gebruikte lapjes. Een oranje met roze placemat, nooit als zodanig gebruikt maar aangeschaft vanwege de kleurtjes en lintje. En dan nog een Chinees raar hoesje voor om een tissuedoos. Ook nooit gebruikt, maar die twee stofdingen bij elkaar vormen mooi deze nieuwe... portemonnee in Oosterse stijl.
De gevonden lapjes heb ik eerst allemaal op maat geknipt. Voor de binnenzijde een langwerpig lapje als basis, vervolgens een aantal vierkante lapjes die de vakjes voor pasjes vormen. Behalve die waar kleingeld in komt. Deze zijn ook langwerpig. Als eerste de rits hierin gezet en dubbelgevouwen. Daarna de vierklante lapjes dubbelgevouwen, doorgestikt en de middennaad gestikt.
Nu de andere kant hetzelfde, maar dan zonder het vakje met de rits. Knip het geheel verder netjes op maat langs de zijkanten en stik het geheel nog een keer door. Eventueel even afwerken.
Nu de binnen en buitenzijde op elkaar maken. Leg de kanten daarvoor binnenste buiten en stik het geheel in een mooie rechte naad door. Houd een kleine opening over om te keren. Hoekjes wegknippen, omkeren en met de hand de opening dichtmaken.
Om hem dicht te kunnen doen, heb ik er een elastisch koordje met knoop erop gemaakt. Eventueel zou je dit ook direct mee kunnen stikken tussen de binnen en buitenkant. Maar dat heb ik niet gedaan, omdat ik er nog een bloemtje op wilde maken. Deze verbergt meteen ook het uiteinde van dit elastisch koord.
Nu alleen het bloempje er nog op en maken en klaar is de portemonnee. Het is een superhandig model, maar weet uiteindelijk niet of ik hem zelf wel mooi vind. Toch wel heel erg kitscherig. Misschien had ik hem beter in een hip retro stofje kunnen maken. Ach... misschien doe ik dat ook nog wel. Stofjes genoeg!