PORTEMONNEE van stof

maart 16, 2013

Jullie hebben al een beetje kennisgemaakt met mijn voorraad wol en katoen. Maar dat is niet het enige. Stapels stoffen heb ik in de kast. En ook dozen vol met kleine lapjes om ooit iets mee te gaan doen. Het lijkt wel een echte stofwinkel!! Soms zijn dit kleine stofjes die ik van een eerder project over heb, soms gekocht om er ooit iets mee te gaan doen. Sommige liggen al jaren in de doos...
Zo ook deze gebruikte lapjes. Een oranje met roze placemat, nooit als zodanig gebruikt maar aangeschaft vanwege de kleurtjes en lintje. En dan nog een Chinees raar hoesje voor om een tissuedoos. Ook nooit gebruikt, maar die twee stofdingen bij elkaar vormen mooi deze nieuwe... portemonnee in Oosterse stijl.
De gevonden lapjes heb ik eerst allemaal op maat geknipt. Voor de binnenzijde een langwerpig lapje als basis, vervolgens een aantal vierkante lapjes die de vakjes voor pasjes vormen. Behalve die waar kleingeld in komt. Deze zijn ook langwerpig. Als eerste de rits hierin gezet en dubbelgevouwen. Daarna de vierklante lapjes dubbelgevouwen, doorgestikt en de middennaad gestikt.
Nu de andere kant hetzelfde, maar dan zonder het vakje met de rits. Knip het geheel verder netjes op maat langs de zijkanten en stik het geheel nog een keer door. Eventueel even afwerken.
Nu de binnen en buitenzijde op elkaar maken. Leg de kanten daarvoor binnenste buiten en stik het geheel in een mooie rechte naad door. Houd een kleine opening over om te keren. Hoekjes wegknippen, omkeren en met de hand de opening dichtmaken.
Om hem dicht te kunnen doen, heb ik er een elastisch koordje met knoop erop gemaakt. Eventueel zou je dit ook direct mee kunnen stikken tussen de binnen en buitenkant. Maar dat heb ik niet gedaan, omdat ik er nog een bloemtje op wilde maken. Deze verbergt meteen ook het uiteinde van dit elastisch koord.
Nu alleen het bloempje er nog op en maken en klaar is de portemonnee. Het is een superhandig model, maar weet uiteindelijk niet of ik hem zelf wel mooi vind. Toch wel heel erg kitscherig. Misschien had ik hem beter in een hip retro stofje kunnen maken. Ach... misschien doe ik dat ook nog wel. Stofjes genoeg!

You Might Also Like

16 reacties

  1. Wauw wat is deze mooi, heerlijke kleuren!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wowww wat een mooie kleuren zo bijeen wat gaaf gemaakt

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kitscherig !!! prachtig mooi zul je bedoelen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wat een mooie stofjes!
    En een leuke kleurtjes.
    Jj hebt deze portemonee wel heel erg mooi gemaakt zeg.
    Gaaf!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke fleurige portemonnee, veel leuker dan de saaie ( maar heel functionele) blauwe die ik heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een vrolijk protemoneetje en wat een mooie stofjes!!!!

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds kort volg ik je blog en ik ben helemaal onder de indruk van je creativiteit en mooie kleurgebruik. Wat een enige dingen maak je! Ook zo leuk dat alle technieken voorbij komen, zoals nu naaiwerk. Je portemonnee is echt heel leuk en bruikbaar lijkt me.
    Groetjes, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuke dingen maak je, heb je ontdekt via Elke dag Zaterdag, ik ga je volgen! Groetjes, Arda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig en van zulke kleuren word ik helemaal blij.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je weer iets moois gemaakt . . . Geweldig

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een gaven portemonnee, vrolijke kleuren. Geniet maar lekker van dit resultaat super. Hier zie je geen tweede van en dat is al geweldig leuk toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waaaauw prachtig mooi die kleuren zo bij elkaar. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hij is supergaaf.....gewoon heel veel gebruiken.........

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Helemaal geweldig vind ik 'm!!! Als je besluit hem niet te houden, wil ik 'm heel graag van je kopen. Ik ben er helemaal verliefd op! Groetjes, Aafke: amzuidema at live punt nl

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo leuk, ik heb hem direct gemaakt toen ik hem had ontdekt (gisterenmiddag). Maar de naden worden wel heel erg dik na het omkeren, mijn pasjes piepten er weer uit... daarom heb ik hem nog een keer gemaakt, met wat veranderingen. Hij staat op mijn blog: http://achterbergen.blogspot.nl/2013/05/portemonnee-op-maat.html.
    Leuk blog heb je trouwens, ik heb al heel wat ideetjes opgedaan!

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie