Prikkelbaar kussen met PATROON

november 23, 2013

Meestal heb ik zin om aan een groter project te haken. Iets waar je avonden, soms weken mee bezig kan zijn. Deze keer niet. Ik wilde iets met veel kleur, lekker combineren en niet te moeilijk om te maken. En aangezien ik het tot nu toe met een saai, nietszeggend gekocht exemplaar deed, maakte ik... een speldenkussen. Twee zelfs. Leuk om een keer weg te geven!

Het ziet er ingewikkelder uit dan het is.
- Het basispatroon voor bodem en bovenkant zijn hetzelfde (zie patroon onder).
- Je begint met een ketting van 14 losse. Hierin haak je terug met vasten aan beide kanten (zie patroon in geel). Volg verder het patroon, haak in halve stokjes.
- Wanneer de bodem gereed is, begin je aan de zijrand in vasten (1 v. in elke v.), 9 toeren hoog.
  Deze zijn in groen op het patroon aangegeven.
- Vervolgens haak je de bovenkant tot en met de rode halve stokjes.
- Leg dit gehaakte deel op een stukje karton, teken de omtrek en knip het uit.
- Leg deze bodem van karton op de bodem van je gehaakte kussen (zo voorkom je dat hij bol gaat staan aan de onderkant.)
- Met de oranje vasten haak je de twee delen aan elkaar.
- Houd een opening open en vul het kussen. Haak nu verder en sluit de opening.
- Daarna haak je de sierrand van de bovenkant verder in stokjes en vasten als patroon.
- Versier naar eigen inzicht de boven en zijkant met een ketting van losse op je haakwerk.

De twee speldenkussens zijn hetzelfde op de gekleurde bolletjes aan de uiteinde na. Deze staan wel op het patroon, maar kan je ook weglaten (zoals bij het kussentje hierboven). Ieder gekleurd bolletje haak je er los op hecht je telkens af. Even een werkje, maar wel met leuk resultaat!

Veel plezier ermee!

You Might Also Like

23 reacties

  1. really cute and useful!!!!!
    thank you for sharing, xxxxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Altijd leuk die kleine projectjes!
    Maar deze zijn wel heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi weer met die felle kleurtjes... Passen leuk bij die ik al eens eerder maakte. Dus aan het werk maar weer! ;)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lekkere kleurtjes gebruik je toch, daar word ik hebberig van. Dus moet ook maar aan de slag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je weer iets super leuks gemaakt/ontworpen! Bedankt voor het patroon! Ik moet nog steeds een speldenkussen hebben, dus ik kan aan de slag.:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Muy bonitos!!!!, me encantan tus trabajos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk en ook heel fijn dat je er zo'n duidelijke uitleg bij hebt geschreven. Dit moet me lukken...
    Ik wens je een heerlijke zondag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hartelijk bedankt voor de werkbeschrijving van dit vrolijke speldenkussentje ! Heel mooi !
    Liefs ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. woww wat is ie gaaf zeg.....enne daar kunnen wel wat spelden/naalden op kwijt, liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. jeetje wat zijn deze leuk!! Wat gebruik jij toch altijd mooie kleurencombi's ! Dank voor het delen van het patroon, ik hoop dat ik het nog ga redden om deze mijn mam's op Sinterklaasavond te geven :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw! Superleuk en wat een mooie kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk hoor en wat een lekkere kleuren, ga ik zeker binnenkort even proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat zijn ze gaaaaaaaf dank je voor het Delen van het patroontje lieve groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk! Daar kan ik mijn restjes mee opmaken!
    Dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooiiii...Ga ik ook maken om weg te geven aan een vriendin...
    Mag ik weten met welk materiaal je dit opgevuld hebt AUB?
    Ik hoor het graag.
    Vriendelijke dank.
    Groetjes,Magda