QUILT van oude t-shirts - 2

april 02, 2013

Weet je nog? Het is alweer even geleden dat ik jullie de eerste stappen van mijn lappendeken liet zien. Na een tijdje oude t-shirts, pyjama's en andere kledingstukken van tricot verzameld te hebben, ben ik begonnen aan deze quilt. eerst driehoekjes knippen, aan elkaar zetten tot blokken, een rij en zo steeds verder.
Uiteindelijk had ik het formaat bereikt wat ik voor ogen had. Hij is nu ongeveer 155 x 155 cm. Voor de achterzijde had ik nog een grote lap tricot liggen. Eerst heb ik de voor en achterzijde op elkaar gelegd en vastgespeld. Begin in het midden en werk zo steeds verder naar buiten. Op elke hoek van een blok had ik een speld gemaakt. 

Nu onder de naaimachine door. Een hele klus. Niet omdat het veel werk is, maar wel een grote lap vol spelden. Voor het doorstikken heb ik een grove zigzag steek gebruikt. Eerst een rij horizontaal in het midden, dan een rij verticaal in het midden. Je hebt nu een kruis genaaid. Werk vervolgens vanuit het midden naar de zijkanten. Soms horizontaal, dan weer verticaal. Tot je alle blokken voorzien hebt van een zigzag naad. 
Ook maak ik nu rondom een zigzag steek en knip de lap netjes bij. Het geheel heeft een boord van een andere tricot gekregen. Let wel, knip deze schuin van draad. Eerst aan een kant vastzetten, omslaan en aan de andere kant vastzetten en doorstikken. 

En dan is hij klaar voor... de picknick op een mooie voorjaarsdag! Eindelijk het zonnetje aanwezig, maar nog wat fris om de picknick mand van zolder te halen. Maar als het zover is, heb ik mijn kleedje in ieder geval klaar!

Voor het begin van de quilt kan je ook nog even hier kijken!

You Might Also Like

19 reacties

  1. Wat is het een super kleed geworden. Even wat werk maar dan heb je ook wat.

    Mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WAAAAAAUUUWW Prachtig Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi geworden. Mooie kleuren!
    groeten Cream@

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi en orgineel kleed.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi kleed!

    Naait het tricot wel lekker? Trek het niet?? Of heb je een techniek hiervoor??
    Ik heb namelijk tricot liggen (stukjes van stalen) maar durf er niet aan!

    Gretjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tricot gaat prima, hoor! Wel een tricotnaald in de naaimachine doen. Heel belangrijk...

      Wanneer het dan nog trekt, zou je ook een kleine zigzag kunnen gebruiken in plaats van een rechte naad om de lapjes aan elkaar te stikken. Of stik een heel dun bandje mee. Deze bandjes zitten ook vaak in de schoudernaden van t-shirts meegenaaid (om het in de winkel niet van de hanger af te laten glijden. Op die manier trekt het zeker niet meer.

      Gewoon proberen. Misschien heb je straks ook zo'n leuke deken waar je trots op kunt zijn :-))

      Verwijderen
  6. Ohhh wat mooi, krijg er gewoon zelf zin in om ook zo'n fleurig kleed te maken. Ben denk ik alleen niet precies genoeg om het zo netjes te maken... Ik ga gewoon regelmatig naar je foto's kijken om van het moois te genieten. En wie weet, ooit, in de toekomst durf ik het ook aan....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. WAUW!!!!!
    Wat is 'ie mooi geworden!!!
    Heerlijk die kleuren...
    Liefs Theetje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh how nice for a picnic. What a great upcycle project and so colorful! I imagine it's soft.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een prachtquilt voor alles en nog wat

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet dat er prachtig uit. Lijkt me niet gemakkelijk naaien, dat rekbare tricot, maar je hebt er iets heel moois van gemaakt!

    lieve groet,
    Betsy
    Woatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. CRISISSSSS DIT IS GAAF wat enorm knap van je zeg ♥ en dat is mijn blodin whaaaaaa ik loop zelf nu naast mijn schoenen

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Poe hee, dit is echt een kunstwerk geworden. Prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi effect geven die driehoekjes en lekker fris die kleurtjes! Het zal zeker een behoorlijke klus geweest zijn, maar het resultaat is er zeker naar! Hopen dat er snel lekker picknick weer komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt supermooi en frisse quilt, zo is het leuk om te recyclen!!
    Gr. Carol

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Met al je ideeën over recyclen heb je me echt geïnspireerd! Ik ga mensen in mijn opgeving de opdracht geven om oude shirts, blouses en pyjama's niet zomaar weg te doen! Echt leuk allemaal! Wie weet maak ik binnenkort al wel iets en vind je dat terug op mijn kersverse blog!

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie