CIRKELS haken

mei 16, 2013

Vorige week liet ik jullie mijn kussenhoesjes zien. Deze waren gemaakt van verschillende geprinte lapjes katoen met daarop een gehaakte cirkel. De kleuren van de cirkels had ik gekozen uit de stoffen. Dus eerst stof bij elkaar zoeken en deze kleuren verwerken in de cirkel. Lijkt soms een vreemde combinatie, maar wanneer de gehaakte cirkel er dan uiteindelijk opgenaaid wordt, past het wel mooi bij elkaar. 
De cirkels zijn opgebouwd uit verschillende toeren en verschillende haaksteken. Een kleur per toer en elke toer weer een andere steek... vaste, halve stokjes, stokjes, maar ook boogjes van een ketting van lossen. Hier kan je dan ook weer omheen haken. Je kan hiermee varieren en experimenteren. Daarom zijn ook al mijn cirkels verschillend. Het is leuk om te doen. Maar belangrijk is wel dat de cirkel mooi plat blijft.

Hoe je zo'n perfecte cirkel krijgt? Elke toer meerder je een aantal steken. Verdeeld over je haakwerk. Ook moet je ervoor zorgen dat de extra steken niet telkens in de volgende toer boven elkaar komen te liggen, want dan kan je bijvoorbeeld een zeshoek  krijgen. En je wilt een cirkel. Het aantal te meerderen steken hangt af van of je bijvoorbeeld een vaste of een stokje haakt. Hieronder vind je een schema waarin ik heb aangegeven hoeveel je per toer moet meerderen. Ook heb ik aangegeven hoeveel losse je eerst moet haken, nadat je de vorige toer hebt gesloten met je nieuwe kleur.
Als laatste haak je er een vrolijke sierrand aan. Eventueel kan je ook nog een ketting van lossen op je haakwerk aanbrengen. Of steken borduren met je gebruikte garens. Of versieren met kralen?

Het is een kwestie van gewoon maar wat proberen met verschillende steken en patronen. 
Wel regelmatig controleren of je haakwerk mooi plat blijft. Natuurlijk kan je met zo'n cirkel van verschillende haaksteken ook iets heel anders maken. Onderzetters, een vloerkleed, hoesje voor een rond krukje, tashanger, slinger... teveel om op te noemen. Je moet dan de cirkel kleiner of grote maken.

Hieronder nog een uitvergroting van de cirkels die ik heb gehaakt... ter inspiratie. Heel veel plezier met dit verslavende werkje! Als je eenmaal aan zo'n cirkel begint, wil je meer!!!

You Might Also Like

24 reacties

  1. Dank je wel, dit scheelt denk ik een hoop uithaalwerk. Ik heb het opgeslagen en zet het op mijn pinterestbord. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hè dank je wel voor dit schema!
    Je mandala's zijn prachtig en inderdaad
    In combinatie met de kussen zijn ze helemaal
    geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een handig schema! En de cirkels zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ben dol op circels haken de laatste tijd doe ik het nog wel eens, oefenen oefenen en weer uithalen en zo bekijken,......zo leuk om te doen
    dank je wel voor de tip

    de jouwe zijn zo mooi ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhhh helemaal mijn smaak!! En wat een variatie is er dan mogelijk, dank voor het mooie schema plaatsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt hartstikke leuk!! Zo ging ik ook altijd te werk als ik stoffen en garens combineerde, eerst stof en dan de garens in bijpassende kleuren erbij zoeken. (Ik heb heel veel genaaid, vooral poppenkleertjes en haakte er dan bijv. randjes bij.) Ik krijg wel weer de kriebels hoor als ik al die mooie cirkels en kussens zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Thanxs! Ga ik zeker gebruiken! Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is lief van je. Een hele duidelijke uitleg, waar ik zeker mee aan slag ga. Ik heb nog een heleboel leuke kleurtjes liggen en nog een lapje stof. Zodra ik ermee aan de slag ga, zal ik er een linkje van dit bericht op mijn blog plaatsen. Dan kunnn er nog veel meer van genieten.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je cirkels zijn prachtig! Ik was zelf ook al begonnen aan zo'n cirkel, maar dan in katoen. Het idee met de kussentjes vind ik perfect.

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, ik ben erg blij met deze uitleg, dank je wel. Ik zal het ook zeker opslaan.
    Groetjes van Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtig.. kunnen we na de gebakjes en de bloemetjes niet een cal doen met cirkels??

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I am loving the solid crochets at the mo!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank voor de uitleg! Ik was zelf ook bezig met een les over cirkels haken voor mijn cursus en ik kon echt nergens vinden hoe het zat met de hoeveelheid trebles (dubbele stokjes) en had toen 16 gegokt (en uitgeprobeerd). Heb ik het gelukkig goed! Je bent echt de eerste bij wie ik het zo zie staan en er zijn toch echt wel flink wat Google acties gedaan.
    Bedankt!
    Groetjes
    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank je wel voor deze uitleg, heel erg duidelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve hemel, jij denkt er wel heel goed over na. Ik doe altijd maar wat!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Handige tip, heb 'm gelijk gepind!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Very Very pretty circles. Greeting from Michigan.. Hugs Judy

      Verwijderen
  17. Wat ontzettend mooi! Ik dacht dat ik al een ervaren haakster was, maar van jou leer ik vaak weer wat bij!
    Je tegenprestatie voor de mooie portemonnee ben ik echt niet vergeten hoor, maar de laatste weken heb ik een soort "hakersblock", er komt echt niets uit mijn handen en alles wat ik probeer, mislukt.
    Ik moet echt eerst even mezelf "rustig" maken, voordat ik weer de rust heb om iets goeds te maken, waar ik ook tevreden over ben.
    Excuses dat het zo lang duurt...
    Liefs, Aafke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Owwww dank je wel Stephanie voor dit duidelijke overzicht!

    Nog meer stimulans ook eens mijn echte eigen cirkels te gaan bedenken en maken!!!! Toppie!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk idee, deze gaat zeker op mijn to-do lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Your circles are wonderful! Thank you very much for your diagram showing how many stitches to increase. I'll find that very helpful :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige cirkels, ik heb ze ook op mijn pinterestbord gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een fantastische uitleg! Super bedankt voor het schema!

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie