LAPJESDEKENS van oude t-shirts

mei 03, 2013

Soms vind ik het leuk om te werken met materialen die er al zijn. Maar ook materialen die niet meer in hun functie gebruikt worden. Het geeft een goed gevoel om ze opnieuw als grondstof te gebruiken voor een nieuw te maken product en ze in deze hoedanigheid een nieuw leven te geven. Laatst bijvoorbeeld tassen van koffiebonen zakken. Maar ook een stapel t-shirts wat ik nog had liggen.


Het liefst maak ik van deze oude t-shirts dekens. Heerlijk om onder weg te kruipen op een zwoele zomeravond... in de tuin of op de camping. Maar ook leuk ter decoratie op een (kinder)bed, als picknickkleed mee naar het bos of om op te spelen. Ik heb er al veel gemaakt en ook veel gebruikt. 
We slepen de dekens overal mee naartoe. Ze zijn echt ideaal!

Dit keer heb ik eerst een hele stapel vierkantjes geknipt en ben daarna kleurencombinaties gaan maken.
Het zijn 3 dekens geworden van ongeveer 105 x 135 cm. Een vrolijk gekleurde, een met naturel tinten en deze met wat gekleurde accenten. Eerst de lapjes uitleggen in een mooie combinatie, dan in rijen aan elkaar naaien. Vervolgens alle rijen aan elkaar tot een grote lap naaien.

Voor de achterkant heb ik fleece stof gebruikt. Lekker zacht en behaaglijk. En je hoeft het niet af te werken! De lapjes lap heb ik op de fleece gespeld en vervolgens alle naden doorgestikt op de naaimachine met een grove zigzagsteek. Daarna heb ik de lap recht afgeknipt met een extra rand van ongeveer 4 cm. Deze heb ik teruggeslagen en als zoom gebruikt voor de voorkant. Staat leuker zo'n randje en meteen mooi afgewerkt. Ook deze vastzetten met een zigzagsteek.

En zo hebben ook deze t-shirts weer een tweede leven gekregen. 
En wij een paar heerlijke knuffeldekens!

You Might Also Like

18 reacties

  1. Das ist ja mal eine geniale Idee. Muss ich mir unbedingt merken. Ich schmeiss nie wieder alte T-Shirts weg.

    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er leuk en fris uit...en recyclen doe ik ook... inderdaad koffiebonentassen. Lintjes hoeden en spijkerquilts, chipstassen enz. leuk hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. owww ik vind ze prachtig zeg ♥

    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk, ga ik onthouden!
    groeten Cream@

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg leuk! Ik ben al een poosje aan t sparen met oude kinderkleding om een deken van te maken voor als ze 18 worden, de eerste dit jaar nog, mag wel eens beginnen ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ze zijn mooi!!!! je kan echt heel veel met oude dingen.. zonde toch om dit allemaal zomaar weg te gooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die zien er lekker warm en vrolijk uit! Prima idee om oude t-shirts te recyclen. Mooi ook met dat gekleurde fleece-randje aan de voorkant.

    Fijn weekend en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een superleuk idee zeg!

    Ze zijn echt heel erg leuk.

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is nog eens een super recycle project.moet ik ook eens gaan proberen.
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een super idee, ik wilde dat ik het eerder had geweten, vanaf nu gaat er geen oud T-shirt de deur meer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. helemaal leuk, ik bewaar ook álles, ben ook weer heftig aan het recykleren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zie je wel, dat ik de oude kleding van de meiden niet voor niets bewaar. Vind dat je het keurig hebt gedaan. Ondanks de rek die er in tricot zit, zijn het behoorlijk rechte vierkantjes geworden. Aanelkaar locken en dan de locksteek aan de buitenkant laten, lijkt mij ook een leuke variatie.

    Fijn weekend. Lekker buiten zitten en als het fris wordt, hebben jullie dekens genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ze zijn allemaal PRACHTIG. Lieve groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ziet dat er leuk uit zeg! Hoe groot zijn de vierkantjes per stuk dan ongeveer? En hoe kom je aan de fleecestof, die is toch ook vaak wel wat prijzig, of valt dat wel mee?
    Ik denk dat ik hier ook een keer de kast induik op zoek naar oude shirts :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tja ook ik spaar alles op hihi , zal dit toch es moeten uitproberen , ze zijn super leuk die dekentjes , je moet er maar opkomen om op die manier te recycleren :)
    Groetjes, Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een onwijs leuk idee zeg... ga ik zeker onthouden.
    Ben gek op dekentjes. Ik hou ook wel van duurzaam nu dat is dit zeker!!!
    Ik zou het erg leuk vinden als je ook eens op mijn blog wil kijken en me wil gaan volgen.
    Groetjes,
    Nelleke
    http://nellekeshobbyhoekje.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt me aan het werk gezet. Wat als een plaid begon is aan het uitgroeien tot een beddesprei van 220 x 240
    Wat een geweldig leuk idee

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie