Schat van OMA

mei 31, 2013

Vanavond eten we taart. We hebben iets te vieren... de verjaardag van mijn oma. Vandaag zou ze 100 jaar geworden zijn. Zou... want ze is al een tijdje niet meer onder ons. Niet lijfelijk maar nog wel heel regelmatig in mijn gedachten.

Als ik aan haar denk, zie ik weer de kast voor me. Een kast in het zijkamertje van haar bovenwoning in Amsterdam. In die kast hing aan de deur een grote plastic zak... vol met fournituren. Bijna elk weekend was ik wel bij haar.  Elke keer ging dan ook weer die kast open, zak eruit en leegmaken over het kleedje op de tafel. Uren kon ik dan alle knoopjes, lintjes en bandjes sorteren. Het was een grote schat. Ook de strijkplaatjes van bloemen kan ik me nog herinneren. Het mooiste waar ik me maar mee bezig kon houden.

Naast de grote zak stond in de slaapkamer bovenop de grote houten linnenkast een houten doos. Deze doos, zo vertelde mijn oma, had mijn opa zelf met liefde gemaakt voor haar. Het is een naaidoos. Uren kon hij in zijn kleine zolderkamertje aan het werkbankje zitten gutsen. Nou ja, zolderkamertje... het was meer een kast. Hij had zoveel geduld voor dit priegelwerk. 
Als ik bij mijn oma logeerde kroop ik 's ochtends altijd bij haar in bed. Samen een beetje kletsen over van alles en nog wat. En die naaidoos stond er maar naar mij te lonken. Soms mocht ik er even in kijken, maar daarna werd hij snel en voorzichtig weer teruggezet. Ooit, als ik er niet meer ben is hij voor jou, zei ze. En helaas... ze is er al bijna 24 jaar niet meer. Maar die mooie, handgemaakte naaidoos staat nog altijd te pronken in mijn kamer. Met allemaal mooie, oude handwerkgereedschappen er nog in. Alleen dat hele mooie spelden doosje van de Hema heb ik eruit gehaald. Deze gebruik ik nu dagelijks. 

Af en toe kijk ik even in de naaidoos en doe hem dan weer dicht. Snel weer bovenop de kast. Net als bij oma...

You Might Also Like

15 reacties

  1. Prachtig, zulke herinneringen, dat maakt deze handgemaakte naaidoos nog specialer dan hij al is. Doe er maar voorzichtig mee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verhaal. Prachtige doos.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooi verhaal, heerlijk zulke herinneringen! Vandaag dacht ik ook aan mijn oma, er ligt een poppen-poncho op mijn werktafel, die zij voor mij haakte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zulke herinneringen. Heerlijk om te koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi verhaal meis over een zo te lezen hele prachtige vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk, ik heb ook zulke doosjes van mijn oma, extra leuk om ze te gebruiken ook (maar niet zo'n mooie naaidoos...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal en wat een prachtige spulletjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi verhaal bij zo'n mooie schat.
    Wat zouden we zonder mooie herinneringen moeten?
    Liefs, Melanie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi verhaal, ik zie het helemaal voor mij. Onze kleinkinderen logeren ook regelmatig en ik beleef hetzelfde met ze. Dit zijn hele speciale momenten die je moet koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtig verhaal, wat super dat deze naaidoos mét inhoud nu in jouw bezit is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie herinnering, zo heb ik ook de naaidoos van mijn oma nog, zo'n uitschuifbare , helaas zonder inhoud maar daarom niet minder dierbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi deze schat met mooie herinneringen..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De brocante naaidoos heb ik zelf gekocht, maar ook ik heb een aantal oude handwerkspulletjes van mijn oma. De meeste gebruik ik ook gewoon.

    Heeft jouw opa meer van dit soort kunstwerkjes gemaakt?

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk om die oude spulletjes door je handen laten gaan. Toevallig had ik twee dagen eerder ook oma's speldendoosje op mijn blog gezet. Zou het de tijd van het jaar zijn voor een beetje melancholie?

    BeantwoordenVerwijderen

CURRENTLY ON INSTAGRAM

DISCLAIMER

Copyright © 2012-2017 Stéphanie Haytink | All Original Content. All Rights Reserved. No part of this publication may be sold or used for resale, reproduced and/or made public through social media, printing, photocopying, microfilm or any other means without prior written permission of Stéphanie Haytink, Handwerkjuffie